Video Industria auto, la moment de răscruce. De când nu se vor mai putea vinde mașini noi pe combustie

Data actualizării: Data publicării:
linie de productie in uzina auto cu carcase de masini aliniate pe banda
Industria auto trebuie să se reorienteze către automobilele electrice. Cele cu combustie nu vor mai putea fi vândute în 14 ani Foto: Guliver/GettyImages

Întreaga industrie de mașini va trebui să se reconfigureze și să-și îndrepte producția către automobilele electrice. În câțiva ani, mașinile noi pe combustie nu se vor mai putea vinde în Uniunea Europeană. Măsura face parte dintr-un plan de măsuri de combatere a schimbărilor climatice, care a fost aprobat recent la Bruxeles.

Din 2035, nu se vor mai putea vinde mașini noi pe combustie în Uniunea Europeană și deci nici în România, a declarat ministrul mediului, Tanczos Barna. „Da, asta este asumarea Comisiei, asta înseamnă o tranziție de 14-15 ani aproape, de la motoarele cu ardere internă la motoare electrice. Este o decizie luată, este o decizie la care foarte mulți nu s-au așteptat, dar a început deja pregătirea industriei pentru această tranziție. Nu se vorbește în această decizie despre parcul auto deja existent, se vorbește strict despre mașinile noi”, a precizat Tanczos Barna pentru Digi24.

Prețurile mașinilor clasice nu vor mai fi aceleași

Mașinile pe combustie nu vor dispărea brusc în 2035, ci vor merge pentru o perioadă în paralel cu cele electrice.

„Probabil, mașinile existente pe piața europeană se vor tranzacționa la fel. Cu siguranță, acest lucru va impacta prețul mașinilor vechi. Nu știu în ce măsură și în ce direcție, pentru că nimeni nu poate să spună în ce direcție, dacă vor fi mai scumpe sau mai ieftine mașinile pe combustie, pentru că ele nu mai pot fi ținute pe piață foarte mult”, spune Tanczos Barna, ministrul mediului.

Potrivit reglementărilor în vigoare, producătorii de mașini pe combustie sunt obligați să producă piese de schimb pentru încă 10 ani.

În România, interesul pentru mașini electrice este în creștere, acest lucru se vede în cheltuirea rapidă a banilor din programul Rabla Plus.

„Față de anul trecut, vom avea un buget triplu pentru acest program. Interesul este enorm. Un singur lucru mai trebuie rezolvat, prețul acestor mașini, pentru că ele, pentru omul de rând, sunt foarte scumpe”, recunoaște ministrul mediului, Tanczos Barna.

Fiecare român care vrea să-și cumpere o mașină electrică primește de la Guvern 10.000 de euro. Cea mai ieftină mașină electrică costă 26.000 de euro.

Partenerii noștri