China a dezvoltat un robot AI care ar putea fi cheia colonizării planetei Marte

Data publicării:
Ilustrație cu o navă spațială care decolează spre Marte
Cercetătorii au reușit să desfășoare acest experiment la temperaturi de -37 de grade Celsius, la fel de mici ca cele întâlnite pe Marte. Foto: Profimedia Images

Un robot a folosit bucăți de meteoriți de pe Marte ca să obțină oxigen din apă, îmbinând capacitatea inteligenței artificiale de a detecta elemente chimice esențiale cu eforturile de explorare și chiar colonizare a planetei roșii, scrie Financial Times.

Experimentul automatizat crește posibilitatea lansării unor misiuni cu echipaj uman în spațiul îndepărtat pe viitor, potrivit studiului publicat luni în revista Nature Synthesis.

Autorii susțin că ar fi fost nevoie de 2.000 de ani de muncă pentru ca oamenii să ajungă la același rezultat pe care „robotul chimist” l-a produs de unul singur.

Robotul AI a folosit probe de rocă de pe Marte pentru a crea un catalizator pentru extracția oxigenului din apă. Experimentul a fost realizat de o echipă multidisciplinară de la Universitatea de Știință și Tehnologie din China și demonstrează atenția tot mai mare pe care lumea o acordă colonizării cosmosului și posibilei exploatări a resurselor extraterestre.

„Cel mai mare rezultat este ca robotul controlat de inteligența artificială să poată produce substanțe chimice utile în condiții necunoscute cu materiale necunoscute”, a spus profesorul Jun Jiang, coautor al studiului. „Visul meu este să trimitem câțiva roboți pe Lună mai întâi și să începem să folosim resursele locale pentru a pregăti substanțele chimice și materialele necesare pentru oameni.”

„Nu există o resursă mai importantă decât oxigenul pentru a respira”, a spus Charles Cockell, profesor de astrobiologie la Universitatea din Edinburgh, care nu a fost implicat în acest studiu. „Acesta este un exemplu entuziasmant al modului în care putem trimite roboți pe Marte ca să extragă minerale care catalizează producția de oxigen din gheața ce se găsește din abundență pe Marte, ceea ce ne va permite să construim o așezare autosuficientă.”

Robotul a făcut 30.000 de simulări și a găsit formula potrivită din 3.764.376 de opțiuni

Cercetătorii au pus robotul să facă materiale capabile să producă oxigen din sursele de apă descoperite pe Marte în timpul altor cercetări. Echipa a pus la dispoziția robotului chimist cinci probe diferite de meteoriți pe care le-a folosit pentru a inventa catalizatorul potrivit.

În șase săptămâni, robotul a analizat 243 de seturi de date și aproape 30.000 de simulări teoretice pentru a alege și sintetiza un catalizator viabil alcătuit din șase metale din 3.764.376 de formule posibile.

Cercetătorii au reușit să desfășoare acest experiment la temperaturi de -37 de grade Celsius, la fel de mici ca cele întâlnite pe Marte. În plus, oamenii de știință au demonstrat că pot conduce operațiunea de la distanță, organizând și controlând laboratoare similare în trei orașe diferite din China aflate la sute de kilometri depărtare.

elon musk baza pe marte
Cum ar arăta prima baza construită de SpaceX pe Marte. Foto: Elon Musk/Twitter

Un videoclip publicat de cercetători arată robotul chimist deplasându-se singur între diferitele stații de lucru pentru a produce materialele necesare generării oxigenului.

Scena aduce aminte de filmul Singur în spațiu (Silent Running) din 1972 în care robotul Dewey se îngrijește de ultimele rămășițe ale pădurilor vitale pentru viața de pe Pământ într-o capsulă care plutește prin spațiu.

Cursa pentru colonizarea cosmosului este încă plină de obstacole

Țări precum China și SUA se concentrează tot mai mult pe dezvoltarea inteligenței artificiale și a tehnologiei spațiale. Elon Musk, fondatorul SpaceX, plănuiește de mult timp să organizeze misiune pe Marte.

Rămân, însă, destule obstacole în calea colonizării altor planete. Laboratoarele și fabricile AI trebuie să fie foarte eficiente și au nevoie de o putere de calcul foarte mare pentru a opera pe o altă planetă sau în spațiu.

În cazul planetei Marte, aparatura trebuie să reziste la niveluri mult mai ridicate ale radiației decât cele care reușesc să treacă prin atmosfera Pământului.

Chinese Mars Rover Sends Back Martian Surface Images
Misiunea Tianwen-1 a ajuns cu bine pe Marte în februarie 2021, în cadrul primei misiuni spaţiale chineze pe această planetă. Sursa foto: Profimedia Images

În orice caz, cercetarea ridică multe posibilități interesante, a spus și dr. Stephen Thompson, expert planetar al acceleratorului de particule Diamond Light Source din Marea Britanie. Printre acestea se numără posibilitatea construirii unui laborator AI care să funcționeze ca o „stație de alimentare” interstelară pentru navele spațiale prin capturarea hidrogenului rămas în urma extracției oxigenului din apă.

„Inteligența artificială face mari progrese pentru că poate procesa cantități uriașe de informații”, a explicat Thompson. „Este foarte eficient în identificarea de noi materiale într-un mod prin care oamenii ar avea nevoie de ani și ani ca să o facă.”

Felul în care cercetătorii au combinat chimia, robotica și designul de software este foarte impresionant, a spus și profesorul de electrochimie de la Universitatea din Glasgow, Mark Symes.

„De asta vom avea nevoie dacă vom coloniza Marte – toate disciplinele”, a spus Symes. „Vom avea nevoie de materiale oriunde vom locui – și le vom obține prin chimie.”