Cum arată o floare veche de 40 de milioane de ani. A fost prinsă în chihlimbar și ignorată timp de peste 100 de ani de cercetători

floare fosilizata in chihlimbar
În urmă cu aproape 40 de milioane de ani, o floare dintr-o pădure de conifere din Marea Baltică a fost acoperită de rășina care picura dintr-un copac. Foto: Carola Radke/ Museum für Naturkunde

În urmă cu aproape 40 de milioane de ani, o floare dintr-o pădure de conifere din Marea Baltică a fost acoperită de rășina care picura dintr-un copac. Acum este considerată cea mai mare floare fosilizată în chihlimbar, iar oamenii de știință care o studiază au făcut noi descoperiri importante, relatează CNN.

Oamenii de știință au aruncat o privire nouă asupra fosilei unice de chihlimbar, care a fost documentată pentru prima dată în 1872 ca aparținând unui farmacist numit Kowalewski în ceea ce este acum Kaliningrad, Rusia.

Fosila uimitoare a rămas mult timp uitată în colecția Institutului Federal pentru Geoștiințe și Resurse Naturale din Berlin (BGR), spune Eva-Maria Sadowski, cercetător postdoctoral la Museum für Naturkunde, muzeul de istorie naturală din Berlin și autoare a unui nou studiu privind floarea.

Ea a spus că a auzit despre floarea fosilizată, cunoscută oficial ca „specimenul X4088”, din întâmplare, de la un coleg pensionar, dar a crezut inițial că acesta exagerează.

„Mi-a spus că a vizitat odată BGR și că a văzut cea mai uimitoare și mai mare floare în chihlimbar din colecția lor. Nu știam că au o colecție de chihlimbar. Așa că l-am întrebat pe curatorul colecției BGR dacă pot veni să văd colecția și acolo am găsit specimenul X4088”, a povestit ea.

Cu un diametru de 28 de milimetri, aceasta este cea mai mare floare cunoscută care a fost fosilizată în chihlimbar. Este, în medie, de trei ori mai mare decât fosilele similare.

Sadowski a extras și a examinat polenul din chihlimbar. Ea a descoperit că floarea fusese identificată greșit când a fost studiată pentru prima dată.

„Numele genului original al acestui exemplar a fost Stewartia din familia de plante Theaceae. Dar am putea arăta în studiul nostru că acest lucru nu a fost corect, în principal pe baza morfologiei polenului. Dar când specimenul a fost studiat pentru prima dată, în secolul al XIX-lea, nu era studiat polenul”, a spus ea.

Floarea este strâns legată de un gen de plante cu flori comune astăzi în Asia, cunoscut sub numele de Symplocos - arbuști sau copaci care au flori albe sau galbene.

Numită inițial Stewartia kowalewskii, autorii propun un nou nume pentru floare - Symplocos kowalewskii.

Fosilele de chihlimbar oferă o privire tentantă, tridimensională, asupra trecutului. Pe lângă plante și flori, o coadă de dinozaur, un crab, o furnică, o mamă păianjen și puii ei, un picior străvechi de pasăre și un craniu de șopârlă au fost găsite îngropate în globuri de rășină de copac.

Studiul a fost publicat joi în revista Scientific Reports.