Cutremur de 4,7 pe Marte. Planeta Roșie a fost zguduită de cel mai mare cutremur înregistrat de NASA până acum

marte
„Am ajuns la concluzia că cel mai mare cutremur văzut de InSight a fost tectonic.” Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Profimedia Images

Pe 4 mai 2022, dispozitivul de aterizare InSight al NASA a detectat cel mai mare cutremur înregistrat până acum pe Marte, unul cu o magnitudine de 4,7 - destul de modest după standardele Pământului, dar puternic pentru vecinul nostru de galaxie, transmite Reuters.

Având în vedere că Marte nu are procesul geologic numit tectonica plăcilor care generează cutremure pe planeta noastră, oamenii de știință au bănuit că un impact cu un meteorit a provocat acest cutremur. Însă căutarea unui crater de impact nu a găsit nimic, ceea ce i-a condus pe oamenii de știință la concluzia că acest cutremur a fost cauzat de activitatea tectonică a planetei și le-a oferit o înțelegere mai profundă despre ceea ce face Marte să se cutremure.

„Am ajuns la concluzia că cel mai mare cutremur văzut de InSight a fost tectonic, nu unul de impact. Acest lucru este important, deoarece arată că felul în care este construită planeta poate produce un cutremur puternic”, a spus Ben Fernando de la Universitatea Oxford din Anglia, autorul principal al cercetării publicate săptămâna aceasta în revista Geophysical Research Letters. „Ne-am gândit cu adevărat că acest eveniment ar putea fi datorat unui impact”, spune Fernando.

„Acesta reprezintă un pas semnificativ înainte în înțelegerea noastră a activității seismice și ne duce cu un pas mai aproape de o mai bună dezvăluire a proceselor tectonice ale planetei”, a adăugat coautorul studiului de la Imperial College London, Constantinos Charalambous, co-președinte al InSight’s Geology Working. Grup.

NASA a retras InSight în 2022, după patru ani de operațiuni.

Seismometrul InSight a detectat 1.319 de cutremure

Scoarța terestră - stratul său cel mai exterior - este împărțită în plăci imense care se deplasează continuu, declanșând cutremure. Crusta marțiană este o singură placă solidă. Dar asta nu înseamnă că totul este liniștit pe frontul marțian.

"Există încă defecțiuni active pe Marte. Planeta încă se micșorează și se răcește încet și există încă mișcare în interiorul scoarței, chiar dacă nu mai există procese active ale plăcilor tectonice. Aceste defecte pot declanșa cutremure", a spus Fernando.

Cercetătorii au stabilit că cutremurul cu magnitudinea 4,7 a fost centrat în regiunea Al-Qahira Vallis din emisfera sudică marțiană, la aproximativ 2.000 km sud-est de locația InSight, la nord de ecuator. Ei cred că a apărut la câteva zeci de kilometri sub suprafață.

„Majoritatea cutremurelor pe care le-am detectat până acum au fost asociate cu o regiune numită Cerberus Fossae, situată la est de InSight. În schimb, originea acestuia ne-a nedumerit, deoarece nicio chestiune de suprafață nu a indicat procesele tectonice în curs ca o cauză probabilă, în special cele care ar provoca un cutremur atât de puternic”, a adăugat Charalambous.

Energia eliberată de cutremurul de 4,7 a fost semnificativă

Energia pe care a eliberat-o a depășit energia cumulată de la toate celelalte cutremure înregistrate de InSight. Cercetătorii au observat inițial asemănări în semnătura sa seismică cu două impacturi de meteoriți detectate de InSight, care au spart cratere de aproximativ 150 de metri lățime.

Ei au solicitat diferite agenții spațiale cu nave spațiale care monitorizează suprafața marțiană - agențiile europene, americane, chineze, indiene și din Emiratele Arabe Unite - pentru a verifica dovezi ale unui impact în ziua cutremurului. Fără noroc.

„Lipsa unui crater în căutarea noastră de imagini pentru acest mare cutremur reprezintă o piatră de hotar semnificativă în interpretarea semnalelor seismice de pe Marte”, a spus Charalambous.

Având în vedere viitoarele misiuni umane pe Marte, este pertinentă o mai bună înțelegere a activității seismice marțiane.

„Pe Pământ, un cutremur de această dimensiune ar sparge probabil ferestrele, ar scutura lucrurile de pe rafturi etc., dar nu ar pune la pământ casa”, a spus Fernando.

Charalambous a spus că locația majorității cutremurelor detectate de InSight a rămas incertă, cu o înțelegere slabă a mecanismelor care le-au declanșat.

„Fiecare eveniment seismic detectat de InSight este o piesă valoroasă a puzzle-ului, dar acest eveniment particular joacă un rol crucial în dezvăluirea istoriei geologice a Planetei Roșii, aruncând lumină asupra interiorului și evoluției sale”, a spus Charalambous. „În plus, oferă perspective esențiale asupra distribuției activității seismice pe Marte, ceea ce este un aspect vital pentru planificarea viitoarelor misiuni umane pe planetă”.

Editor : M.I.