Fosforul, unul dintre elementele esenţiale pentru viaţă, a fost adus pe Pământ de comete

terra

Un element chimic fundamental pentru viaţă, fosforul, a ajuns pe Pământ adus de comete şi asteroizi, conform unui nou studiu publicat în ultimul număr al Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, informează Agerpres.

Fosforul, prezent în ADN-ul şi în membrana celulară a tuturor organismelor vii, ar fi ajuns pe Pământ purtat de comete în urmă cu miliarde de ani. Această concluzie vine după ce oamenii de ştiinţă au găsit monoxid de fosfor în compoziţia cometei 67P/Churyumov-Gerasimenko.

Fosforul face parte din elementele considerate cheie pentru viaţă, alături de carbon, hidrogen, azot, oxigen şi sulf. Modul în care fosforul a ajuns pe Pământ a rămas un mister pentru astronomi.

„Viaţa a apărut pe Pământ în urmă cu aproximativ 4 miliarde de ani şi încă nu ştim care a fost procesul care a făcut acest lucru posibil”, a declarat Victor Rivilla, cercetător la Observatorul Arcetri, din cadrul Institutului Naţional pentru Astrofizică din Italia şi coordonator al acestui studiu.

Pentru a afla mai multe, o echipă internaţională de astronomi a folosit Observatorul Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array (ALMA) din Chile pentru a studia maternitatea stelară AFGL 5142 din constelaţia Auriga.

Observaţiile au arătat că atunci când stele masive se formează, vântul stelar al acestora deschide cavităţi în norii de gaze înconjurători, unde se formează compuşi ai fosforului, aşa cum este monoxidul de fosfor.

Apoi astronomii au analizat datele obţinute de sonda Rosetta, aparţinând Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), ce a fost lansată în 2004 pentru a studia cometa 67P/Churyumov-Gerasimenko. Rosetta a identificat monoxid de fosfor în compoziţia cometei. Ei susţin că această descoperire le-a permis să refacă drumul fosforului din regiunea în care se formează noi stele până în compoziţia cometelor.

Astronomii sunt de părere că atunci când într-un nor de gaze şi praf cosmic sunt atinse condiţiile de presiune şi temperatură pentru a începe reacţia de fuziune nucleară a hidrogenului, actul de naştere al unei noi stele, monoxidul de fosfor poate rămâne în particulele de praf cosmic din nebuloasa aflată în jurul stelei nou-născute.

Aceste grăunţe de praf cosmic ce conţin fosfor formează treptat pietricele, roci şi în ultimă instanţă comete, care transportă în întregul sistem planetar nou apărut în jurul stelei monoxidul de fosfor.

„Fosforul este esenţial pentru viaţă, aşa cum o cunoaştem. Cometele probabil că au adus pe Pământ şi cantităţi mari de compuşi organici, iar fosforul descoperit în compoziţia cometei 67P/Churyumov-Gerasimenko întăreşte legătura dintre comete şi viaţa de pe Pământ”, a comentat unul dintre coautorii acestui studiu, Kathrin Altwegg de la Universitatea din Berna, Elveţia.