Sub suprafața planetei Marte s-ar afla cantități uriașe de gheață. Cercetători: „Ar fi acoperită toată cu apă, dacă s-ar topi”

planeta marte
Sonda a confirmat pentru prima dată prezența gheții pe Planeta Roșie în 2004. FOTO: Shutterstock

O sondă a Agenției Spațiale Europene (ESA) ar fi descoperit cantități uriașe de gheață sub suprafața planetei Marte. Cercetătorii spun că dacă s-ar topi ar acoperi întreaga planetă, transmite euronews.com.

Se estimează că depozitele de gheață au o grosime de aproximativ 3,7 kilometri, ceea ce înseamnă că ar putea umple Marea Roșie a Pământului dacă se topesc sau ar putea acoperi întreaga Marte într-un strat de apă de aproximativ doi metri adâncime.

Noile descoperiri sugerează că Marte arăta cândva foarte diferit de cum arată astăzi, cu ghețari, lacuri și canale fluviale, potrivit oamenilor de știință.

„Am văzut dovezi ale ghețarilor, ghețari dispăruți care nu mai există, dar și unii ghețari acoperiți de praf. Cea mai mare parte a apei înghețate pe care am văzut-o astăzi pe Marte se află la latitudini mai mari, unde temperaturile sunt mai reci și astfel gheața poate fi stabilă”, a declarat Colin Wilson, om de știință la ESA.

Sonda a confirmat pentru prima dată prezența gheții pe Planeta Roșie în 2004

Sonda Mars Express al ESA a confirmat pentru prima dată prezența gheții pe Planeta Roșie în 2004.

A descoperit depozitele în 2007, dar nu era clar din ce erau făcute: probabil acumulări gigantice de praf, cenușă vulcanică sau sedimente.

În 2015, NASA a mai spus că Marte pare să aibă fluxuri curgătoare de apă sărată.

„Astăzi, revoluționăm înțelegerea noastră despre această planetă. Roverele noastre descoperă că există mult mai multă umiditate în aer decât ne-am imaginat vreodată”, a declarat Jim Green, directorul NASA pentru științe planetare, la o conferință de presă.

Acum, 15 ani mai târziu, noile date ale Mars Express sugerează că depozitele sunt de fapt straturi de praf și gheață.

Gheața este situată la ecuatorul său, nu la polii săi, ceea ce a surprins oamenii de știință.

„Nu ne așteptăm să vedem o calotă polară de gheață la ecuator”, a spus Wilson.

Sonda europeană Mars Express a ajuns pe Marte în decembrie 2003. Recent, a marcat două decenii de studiere a Planetei Roșii.

Editor : B.C.