Liliecii ar putea deţine secretul pentru a învinge cancerul (studiu)

Data publicării:
un liliac cu aripile desfacute si limba scoasa
Foto: Profimedia Images

Liliecii ar putea fi soluția pentru descoperirea unor noi modalităţi de a combate cancerul, arată datele unui nou studiu publicat în revista Genome Biology and Evolution. Studiul se concentrează pe evoluţia rapidă a liliecilor, care ar putea fi responsabilă pentru abilităţile lor unice. Cercetătorii spun că genomurile liliecilor ar putea oferi în cele din urmă mai multe informaţii despre legăturile dintre imunitate şi cancer.

Liliecii sunt deosebiţi în rândul mamiferelor, nu numai prin capacitatea lor de a zbura, ci şi prin faptul că au o viaţă lungă, o rată scăzută de cancer şi un sistem imunitar robust.

Trăsăturile lor biologice unice se extind chiar şi la rolul lor suspectat în apariţia SARS-CoV-2, virusul care provoacă boala Covid-19.

Oamenii de ştiinţă spun că liliecii sunt interesanţi de studiat deoarece ar putea avea implicaţii pentru sănătatea umană.

Potrivit studiuli citat de News.ro, înţelegerea răspunsului imunitar înnăscut neobişnuit al liliecilor – prima lor linie de apărare împotriva agenţilor patogeni – ar putea oferi informaţii valoroase pentru prevenirea transmiterii bolilor de la animale la oameni.

Proteine adaptate să suprime cancerul

Pentru studiu, echipa a secvenţiat genomurile a două specii de lilieci - liliacul jamaican de fructe şi liliacul mesoamerican cu mustaţă - folosind tehnologia avansată de la Oxford Nanopore Technologies şi mostre de lilieci colectate de Muzeul American de Istorie Naturală din Belize.

Ei au comparat apoi genomurile liliecilor cu cele ale altor mamifere, iar ceea ce au găsit i-a intrigat.

Liliecii posedă adaptări genetice în proteine care sunt legate de repararea ADN-ului şi de suprimarea cancerului.

Ei au identificat adaptări în şase proteine legate de repararea ADN-ului şi 46 de proteine legate de cancer.

„Generând aceste noi genomuri de lilieci şi comparându-le cu cele ale altor mamifere, continuăm să descoperim noi adaptări extraordinare în gene antivirale şi anticancerigene”, a declarat autorul principal, dr. Armin Scheben, de la laboratorul Cold Spring Harbor, din New York, într-un comunicat.

Tratamente pentru boli umane?

În mod particular, studiul a constatat, de asemenea, că liliecii au un număr mai mult decât dublu de gene modificate legate de cancer în comparaţie cu alte mamifere, ceea ce reprezintă o dovadă în plus că aceştia au abilităţi unice de a suprima cancerul.

Deşi cercetările asupra liliecilor ar putea părea îndepărtate de sănătatea umană, dr. Scheben explică faptul că „aceste studii sunt primul pas spre transpunerea cercetărilor privind biologia unică a liliecilor în perspective relevante pentru înţelegerea şi tratarea îmbătrânirii şi a unor boli precum cancerul, la oameni”.

Aceste descoperiri deschid noi căi pentru studierea cauzelor cancerului şi a legăturilor dintre cancer şi imunitate, oferind speranţa că astfel de cunoştinţe obţinute de la lilieci ar putea duce într-o zi la noi tratamente pentru bolile umane.

Studiul a apărut pe 20 septembrie, în revista Genome Biology and Evolution.

Editor : B.P.