Timp de sute de ani, oamenii s-au întrebat unde e capul stelei de mare. Acum au aflat, iar răspunsul e surprinzător

stele de mare pe fundul apei
Timp de secole, oamenii s-au întrebat unde este capul unei stele de mare. Foto: Profimedia

Timp de secole, oamenii s-au întrebat unde este capul unei stele de mare. Acum, cercetătorii au cartografiat genele stelelor de mare pentru a rezolva misterul, iar ceea ce au aflat este surprinzător. Se pare că steaua de mare are de fapt mai multe capete, unul în centrul corpului și câte unul în fiecare membru, relatează Business Insider.

Este un mister care „data de la începuturile zoologiei”, a spus Laurent Formy, autorul principal al studiului publicat în revista Nature.

Formy, cercetător post-doctoral la Stanford School of Humanities and Sciences, a spus că a durat atât de mult pentru a rezolva acest mister pentru că stelele de mare sunt foarte diferite de orice altă specie.

Multe specii - precum insectele, reptilele, păsările și mamiferele - inclusiv oamenii - au ceea ce se numește simetrie bilaterală, ceea ce înseamnă că sunt simetrice de-a lungul unei linii mediane.

Acest lucru i-a ajutat pe oamenii de știință să le identifice locația capului, a trunchiului, a membrelor și așa mai departe.

Pe de altă parte, stelele de mare nu au simetrie bilaterală. În schimb, au ceea ce se numește simetrie radială.

Când te uiți la o stea de mare, „nu există nimic care să semene cu capul. Pur și simplu nu ai idee”, a spus Formery.

În ciuda aparențelor, totuși, stelele de are au de fapt mai multe în comun din punct de vedere genetic cu oamenii decât s-ar părea la prima vedere.

Animalele au un cod genetic care activează diferite regiuni pe măsură ce ne dezvoltăm -un picior aici, un braț acolo și un cap acolo. Formery și colegii săi au studiat acele asemănări genetice. Dar nu ar fi putut face asta fără ajutorul tehnologiei moderne.

„Mult timp, am avut doar acces la anatomie și morfologie. Și nu sunt de mare ajutor când te uiți la o stea de mare. Acum putem să ignorăm morfologia și să ne concentrăm doar pe aspectele moleculare”, explică Formery.

Cercetătorii au analizat diferitele gene din membrele individuale ale stelelor de mare. Inițial, se așteptau să găsească niște gene care să semene cu un cap și altele care să semene cu un trunchi - asemănătoare cu majoritatea animalelor. În schimb, au găsit în mare parte gene asemănătoare capului.

Genele asociate în mod obișnuit cu trunchiul unui animal erau absente în stele de mare, a explicat coautorul Jeff Thompson, lector la Universitatea din Southampton, adăugând că întregul plan al stelelor de mare „este aproximativ echivalent cu capul în alte grupuri de animale”.

Descoperirea a fost „foarte ciudată” și neașteptată, a adăugat Formery.

„Nimeni nu și-a imaginat așa ceva înainte de a avea acces la aceste date”, a spus el.