După 20 de ani de amânări, cel mai performant telescop spațial este gata de lansare. Îl va înlocui pe faimosul Hubble

Telescopul James Webb
Telescopul spațial James Webb este gata de lansare. Îl va înlocui pe faimosul Hubble. Foto: Profimedia Images

Au trecut 20 de ani de la data de lansare a telescopului James Webb, înlocuitorul lui Hubble. Acum, după încă un incident neprevăzut care a fost însă remediat, este, în sfârșit, pregătit și va fi lansat pe 22 decembrie, potrivit Deutsche Welle.

Telescopul James Webb a costat 10 miliarde de dolari și fusese programat pentru lansare pe 18 decembrie. Luni, NASA a anunțat că, din cauza unui incident ce a avut loc în timpul ultimelor pregătiri, lansarea a fost amânată cu 4 zile.

Incidentul a avut loc la stația de lansare a sateliților spațiali din Kourou, Guyana Franceză, în timp ce tehnicienii de la Arianespace se pregăteau să atașeze telescopul Webb la adaptorul cu care este legat de racheta purtătoare Ariane 5. O piesă de îmbinare a cedat în mod neașteptat și a provocat o vibrație ce a afectat întreg telescopul.

Pentru a se asigura că nu a fost avariată nicio componentă, NASA și partenerii săi – Agenția Spațială Europeană (ESA) și Agenția Spațială Canadiană – au amânat lansarea telescopului pentru a mai face câteva teste de siguranță. Miercuri, echipele de ingineri au confirmat că lansarea poate avea loc pe 22 decembrie la ora 7:20 EST (14:20, ora României).

James Webb, mult mai performant decât Hubble

Telescopul James Webb deține cea mai mare oglindă care a fost lansată vreodată în spațiu. Formată din 18 oglinzi mai mici placate cu aur, ea este de șase ori mai mare decât oglinda de pe Hubble. În timp ce oglinda lui Hubble detectează obiecte doar în lumină naturală, cea montată pe Webb beneficiază de lumină infraroșie și este mult mai sensibilă la fenomenele pe care le va monitoriza.

Datorită îmbunătățirilor, Webb va detecta obiecte mult mai vechi și mai depărtate decât Hubble. Noul telescop va fi primul cu care vom putea observa cele mai îndepărtate galaxii și cu ajutorul căruia ne vom face o idee despre cum arăta universul la doar 100 de milioane de ani după Big Bang.

Tot cu ajutorul luminii infraroșii, Webb va putea să arunce o privire dincolo de norii de praf stelar prin care Hubble nu poate să vadă. Vom putea studia mai bine cum s-au format stelele și planetele.

Oamenii de știință se așteaptă ca noile funcțiuni ale telescopului să le permită să studieze atmosfera planetelor îndepărtate în speranța că vor depista semne de viață, potrivit BBC.

Ce provocări prezintă lansarea noului telescop

Lansarea unui telescop gigantic precum Webb este o provocare imensă. Pentru a avea loc pe racheta purtătoare Ariane 5, Webb a fost proiectat să se plieze ca o hârtie de origami. Ca să poată rezista unor temperaturi mai mici de -200 de grade Celsius, Webb este echipat cu un scut solar pliabil de dimensiunea unui teren de tenis.

Destinația finală a telescopului se află la 1,5 milioane de kilometrii de Pământ. Dacă ceva nu funcționează bine sau se avariază, nu se pot face reparații, ceea ce înseamnă că tot procesul de lansare și aliniere pe orbită trebuie să decurgă perfect.

Telescoapele de tipul lui James Webb ne vor permite să observăm părți nevăzute ale universului, stele și planete ascunse și lumi cu totul noi. Ne vor oferi șansa de a examina fenomene fascinante, precum nașterea galaxiilor și a altor corpuri cerești și aspectul universului timpuriu.