FOTO. O „mână” uriașă a fost descoperită în spațiu. NASA a „spionat-o” pentru a afla ce este

Data publicării:
mana uriasa in spatiu
NASA a descoperit, recent, o „mână” uriașă, iar una dintre misiunile sale a studiat-o, pentru a afla cum s-a format. FOTO: Profimedia Images

Spațiul este plin de mistere care așteaptă să fie rezolvate, iar unele dintre ele au forme neobișnuite. NASA a descoperit, recent, o „mână” uriașă, iar una dintre misiunile sale a studiat-o, pentru a afla cum s-a format, transmite CNN.

Misiunea Juno, care orbitează Jupiter și unii dintre cei mai mari sateliți ai săi din 2016, a efectuat cel de-al 54-lea zbor aproape de cea mai mare planetă din Sistemul nostru Solar pe 7 septembrie. Instrumentul JunoCam a capturat norii învolburați și furtunile din regiunile nordice ale lui Jupiter.

Datele brute, disponibile pe site-ul JunoCam, au fost prelucrate de omul de știință Vladimir Tarasov.

Două telescoape cu raze X au dezvăluit „oasele” unui nor strălucitor în formă de mână care s-a format în urma morții unei stele.

Norul de gaz și praf a fost creat acum 1.500 de ani, când o stea masivă a ars prin combustibilul nuclear interior. Nebuloasa, cunoscută sub numele de MSH 15-52, este situată la aproximativ 16.000 de ani-lumină de Pământ.

Steaua a lăsat în urmă o rămășiță densă cunoscută sub numele de stea neutronică. Stelele neutronice care se rotesc rapid și care au câmpuri magnetice puternice se numesc pulsari. Pulsarii nou formați trimit jeturi de material energizat și au vânturi puternice, care au creat această nebuloasă specială.

Observatorul de raze X Chandra al NASA a observat pulsarul, cunoscut sub numele de PSR B1509-58, pentru prima dată în 2001. Pulsarul luminos a fost observat la baza „palmei” nebuloasei în formă de mână. Un jet de la pulsar poate fi urmărit până la „încheietura mâinii”.

20 de ani mai târziu, Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE) al NASA a petrecut 17 zile observând nebuloasa. Aceasta este cea mai lungă campanie de observare a observatorului spațial de la lansarea sa în decembrie 2021. Rezultatele au fost publicate luni în The Astrophysical Journal.

„Datele IXPE ne oferă prima hartă a câmpului magnetic din „mână”. Particulele încărcate care produc razele X călătoresc de-a lungul câmpului magnetic, determinând forma de bază a nebuloasei, așa cum fac oasele în mâna unei persoane”, a declarat autorul principal al studiului, Roger Romani, profesor de fizică la Universitatea Stanford din California.

Pe lângă „mâna” uriașă, NASA a descoperit și o „față stranie” pe Jupiter.

Editor : Bianca Chirilă