Legendele internetului: Mitul manipulării, demontat de știință

Data actualizării: Data publicării:
Untitled

"Oculta mondială transmite mesaje subliminale!" - informații de acest tip sunt intens răspândite pe internet și metodele care vin să încerce demonstrarea afirmațiilor sunt mai degrabă încropite decât științifice. Pentru a descrie vizual această afirmație, este folosită des imaginea televizorului din care ies personaje malefice. Studiile făcute de neuroștiințe arată că manipularea subliminală nu are de fapt niciun efect, iar exemplul rămâne valabil de la marketing până la politică.

 

Mitul manipulării, demontat de știință

Sintagma "mințiți poporul cu televizorul" este mai veche decât blogurile și canalele de social media, care deseori fac fix acest lucru: mint. Pe internet se poate spune orice și consecințele sunt relativ minore, pentru că oamenii au tendința să uite repede. În schimb, o minciună propagată pe canale de presă clasice se plătește în credibilitate, canalul respectiv va fi discreditat și reputația lui va fi afectată. Cei care cred că profesioniștii în comunicare au talentul să influențeze cu mesaje subliminale vor fi dezamăgiți. Neuroștiințele demonstrează contrariul.

Televizorul nu stimulează subliminal

Dragoș Cîrneci, psiholog specialist in Neuroștiințe: „Ai impresia că ești stimulat subliminal cu televizorul, este o gogoriță, nu există așa ceva. Dar asta este din punct de vedere strict tehnic, a celor care lucrează în domeniul ăsta, dacă mai lucrează cineva. În rest, mulți consideră că un cuvânt asociat cu altul, pus într-un context, e subliminal. Nu e neapărat subliminal. Deci, tehnic vorbind, nu e subliminal. Doar că este probabil, cum să spun, știți că există acea asociere în care pui în reclame, pe lângă produsul tău, o imagine de bebeluș, sau o femeie foarte atrăgătoare, sau de măr și unul care mușcă din măr sau așa ceva. Asocierea afectivă cumva creează o oarecare preferință pentru acea reclamă, dar nu este subliminal. Este sub ochii tăi. Doar că folosești imagini sau în general, simboluri care știi că au un impact emoțional și îl asociez cu un produs, o mașină, un detergent, o persoană politică sau orice altceva, în speranța că, cumva, se vor asocia.

Discurs politic în tușe groase

Lumea polarizată în care trăim este bazată pe o fragmentare a ideologiilor. Sunt atât de multe idei combinate și recombinate fără nicio bază solidă, încât dacă ești suficient de charismatic și convingător, aproape că te poți contrazice singur de la o zi la alta și nu pierzi nimic. Nici în politică mesajele subliminale nu au vreun efect.

Mesajele subliminale, fără efect în politică

Vlad Gheorghe, europarlamentar Renew: „Mi se pare că vremea mesajelor subliminale a trecut demult. Nu mai văd finețuri în comunicarea publică în general, pe nicio parte politică, nici pe stânga, nici pe dreapta, nici pe centru. Din păcate, vremurile pe care le trăim ne fac să trebuiască să folosim în tușă foarte groasă și sublinieri, bolduri, underline, dacă ne referim așa. Deci nu cred că mai merge cu ceva subliminal, trebuie să spui lucrurilor pe nume pentru ca oamenii să înțeleagă ce ai de spus și ca să-i convingi.”

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri