Valentin Știrbu: Arătăm că se poate face performanță folosind și promovând conținut de calitate

Data actualizării: Data publicării:
cover story Vali Stirbu

Valentin Știrbu, Head of Digital Media în cadrul grupului DIGI | RCS & RDS, vorbește în acest interviu despre ce implică o profesie în digital media, care sunt tendințele acestui domeniu și prezintă o parte din realizările recente. Site-urile media din portofoliul DIGI au reușit să faca performanță, iar succesul este, după cum spune el, datorat muncii întregii echipe.

1. Cum ai explica, cât mai pe scurt, unei persoane nefamiliarizate cu domeniul, ce înseamnă digital media?
Rezumând în câteva cuvinte termenul de Digital/ Online media, este mass-media publicată pe internet, care include, fără a ne limita, site-uri web, bloguri și social media.
În termeni și mai simpli, așa cum le-am explicat și părinților mei, este informația pe care în trecut o găseai în ziare sau reviste, la radio sau pe TV, iar acum o găsești „pe internet”.

2. Din punctul tău de vedere, care sunt tendințele pe care le va urma domeniul de digital media, corelate cu evoluția televiziunii tradiționale?
Odată cu accesul la internet, consumul de media digitală a crescut foarte mult, avantajele pentru utilizatori fiind evidente. Printre ele s-ar enumera volumul de informație disponibilă, rapiditatea cu care pot fi obținute informațiile (România este în top 5 țări din lume cu cel mai rapid internet broadband, conform rezultatelor la testele Ookla, citate de ScoopEmpire) și accesul la informație din toate sursele disponibile printr-o simplă căutare. De asemenea, domeniul digital înlocuiește într-o oarecare măsură TV-ul prin posibilitatea de a vedea conținutul de pe TV în online, „on-demand”, însă merge dincolo de limitele televizorului – acestea sunt recunoscute și de studiile recente, care arată faptul că pentru anumite categorii de vârsta, cum ar fi Gen Y și Z consumul de video on-demand îl depășește pe cel de pe TV în anumite țări.
Și toate aceste schimbări au avut loc doar în ultimii 10 ani. De exemplu, în august 2011, în România, 5.4 milioane de persoane accesau media digitală și peste 19.4 milioane de oameni se uitau la TV, conform datelor furnizate de ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor).
Zece ani mai târziu, în august 2021, în România, sunt peste 8.5 milioane de persoane care accesează media digitală și peste 16.5 milioane de oameni care consumă TV, conform aceleiași surse.
Sunt de părere că acest trend se va menține în continuare, iar TV-ul tradițonal (liniar) va scădea din ce în ce mai mult, chiar dacă se bucură în continuare de un consum foarte mare în România, iar digital media va crește.
Îmi amintesc coperta unei reviste de tehnologie de acum câțiva ani, cu un titlu adresat agențiilor media de publicitate: „ADAPT, OR DIE”. Și deși mesajul a fost probabil valabil mereu pentru orice industrie, televiziunile vor trebui să se adapteze la nevoile pe care le au noile generații.
Cred că în următorii 10 ani vom asista la o „revoluție” în această privință, iar consumul de TV așa cum îl știm noi acum (în care ne așezăm pe canapea și așteptăm să înceapă o emisiune sau un film la o anumită oră) va fi doar o amintire.

3. În 2021, platforma Digi24 reprezintă, lună de lună, cea mai importantă sursă de informare la nivelul întregului univers de internet măsurat de Biroul Român de Audit Transmedia, iar digisport.ro este site-ul cu profil sportiv cel mai vizitat în 2021, conform aceleiași surse. Care e rețeta succesului și cât de mult contează în acest context conținutul generat de colegii din redacții?
Baza rețetei, chiar dacă poate părea un clișeu, este echipa. Este un secret pe cât de banal, pe atât de greu de obținut.
Poți face performanță într-o astfel de industrie doar dacă ai o echipă motivată pe care să te poți baza și cu care să împărtășești aceleași valori și principii fundamentale.
Conținutul este piatra de temelie, însă în acest departament sunt oameni care activează în multe domenii și au foarte multe abilități. Pe lângă jurnaliștii din redacții, avem oameni de vânzări, de cercetare, de social media și nu în ultimul rând, îi avem pe colegii de la DIGI Soft IT, care ne ajută cu toată partea tehnică.
Întreaga echipă este esențială, iar secretul este să reușești să ai un colectiv capabil să comunice într-un mod eficient, să aibă valori comune și să conștientizeze că munca fiecăruia este extrem de importantă și că avem un obiectiv comun la care contribuim în egală măsură, iar dacă o singură persoană nu își face treaba cum trebuie, se vede în rezultatul final.
Din fericire, suntem un exemplu pozitiv în această industrie, arătând că se poate face performanță și că poți avea un business sustenabil folosind și promovând conținut de calitate, iar acest lucru ne responsabilizează și mai mult față de milioanele de utilizatori care ne urmăresc zilnic.

4. În luna aprilie, platformele digitale Digi24, Digi Sport și Digi Online au lansat, în parteneriat cu Google, formatul Dynamic Ad Insertion (DAI), care a fost o premieră pentru mediul digital din Europa Centrală și de Est. Care sunt beneficiile pe care le oferă formatul DAI pentru utilizatorii platformelor online și ce a însemnat această premieră (alături de parteneriatul cu Google) pentru Grupul DIGI?
Acest eveniment a fost un milestone pentru întreaga industrie de media digitală și a reprezentat, din punctul nostru de vedere, un pas important spre viitorul advertisingului din stream-urile live. Deși a fost și este în continuare un efort susținut din toate punctele de vedere (dezvoltare, implementare, necesar de resurse financiare și mentenanță), această nouă tehnologie ne oferă posibilitatea de a livra în stream-urile live din online alte ad-uri față de cele pe care le livrăm pe TV în timpul pauzelor publicitare, putând face acest lucru folosindu-ne de toate avantajele pe care mediul digital le oferă (targetări, raportări detaliate, optimizări în timp real, relevanță etc).
Am răspuns în același timp nevoii utilizatorilor noștri de a se bucura de o medie care inovează și care găsește cele mai bune soluții pentru ei. Nu în ultimul rând, faptul că DIGI a fost primul publisher din Europa Centrală și de Est care a dus la bun sfârșit această implementare subliniază încă o dată nivelul de profesionalism pe care îl avem și validează faptul că suntem pregătiți pentru schimbările ce vor apărea în această industrie.

5. Ce ai dori să le transmiți tinerilor pasionați de domeniul în care activezi?
În primul rând vreau să îi felicit pe toți tinerii pasionați de acest domeniu, care doresc să îl descopere. Mi-aș dori să fie mult mai mulți tineri care să înțeleagă și să aleagă această industrie, fiind un domeniu foarte vast care te menține în permanență antrenat și în cadrul căruia te poți dezvolta în foarte multe direcții. Pentru asta, însă, este nevoie de voință, implicare, dorință de cunoaștere și nu în ultimul rând, multă disciplină. Este foarte important să fii autodidact, să te documentezi mult, să ții pasul cu noile tehnologii, să testezi și să înveți, de cele mai multe ori din propriile greșeli. Pe lângă teorie, ai însă nevoie și de foarte multă practică.
Fie că vorbim de publisheri, agenții media, agenții de digital, de performance sau social media, toți căutăm oameni pasionați, capabili și dornici să învețe.

6. Dincolo de mediul online, ce pasiuni ai și cum îți petreci timpul liber? Preferi să te deconectezi măcar pentru puțin timp de la zona de digital sau orice activitate trebuie să fie cât mai geek?
Mulți dintre noi suntem conectați la internet și informație inclusiv in timpul liber chiar dacă suntem constienți sau nu de acest lucru. Avem cu noi cel puțin telefonul conectat la internet care ne insoțește oriunde ne-am afla. Deconectările de la mediul online sunt destul de rare nu doar pentru cei care lucrează in aceasta industrie. Îmi place totuși să îmi fac timp pentru a ma relaxa în natură, să citesc (nu doar cărti de specialitate), să călătoresc si să fac sport.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri