Sari la conținut

Ce este un pulsar și cum se formează

Primul pulsar a fost descoperit accidental în urmă cu 52 de ani. Ce este mai exact acest obiect spectaculos din Univers ne explică fizicianul Cristian Presură.

Un pulsar este o stea de la care primim unde radio sub formă de pulsuri. Ce se întâmplă? În Univers există unele stele gigante, care explodează sub forma unor supernove, lăsând în centrul lor o rămășiță de materie stelară foarte densă. Datorită presiunii foarte ridicate, atomii de acolo se sparg în componentele lor, iar la sfârșit rămân doar niște particule pe care noi le denumim neutroni. Neutronii sunt foarte mici, de aceea întreaga masă stelară este compactată într-o sferă de aproximativ câțiva zeci de kilometri.

presura cu mar

Fizicianul Cristian Presură explică cum funcționează un pulsar cu ajutorul unui măr

Avem o stea neutronică, reprezentată de acest măr. Steaua neutronică are un câmp magnetic foarte puternic, care accelerează particule ionizate pe la polii săi magnetici. Acestea, la rândul lor, fiind accelerate, emit unde radio, în direcția polilor, unde reprezentate de această codiță de măr. În același timp, steaua neutronică se învârte în jurul axei proprii mai repede decât un mixer de bucătărie. Atenție, însă, axa polilor magnetici este diferită de axa polilor geografici, de aceea undele radio ajung să baleieze cerul ca un girofar de mașină. Din când în când, noi receptăm aceste unde radio la intervale regulate sub forma unor pulsuri. Spunem că am detectat un pulsar.

Pentru mai multe știri din domeniul științei și tehnologiei, urmăriți pe Digi World vineri, de la ora 19:00, și pe Digi24 în fiecare sâmbătă, de la 16:30, „Jurnalul de științe”, prezentat de Teodora Safta.

Etichete: cosmos , unde radio , pulsar , cristian presura , fenomene fizice explicate , stele gigante , supernove