Sari la conținut

Numărătoarea inversă a început. Cum se pregătesc oamenii de știință pentru „Marea Eclipsă Americană”

Eclipsa totală de soare din 21 august din Statele Unite, o premieră în ultimii 99 ani în această țară, va fi o veritabilă mană cerească pentru oamenii de știință, care vor să exploateze acest eveniment rar pentru a înțelege mai bine Soarele, câmpul lui magnetic și efectele acestuia asupra atmosferei terestre, transmite Agerpres.

Ei speră să profite și de comentariile publicului, între care studenți și astronomii amatori, care vor fi înarmați cu telefoane mobile, telescoape, camere video și aparate de fotografiat pentru a surprinde fiecare moment al acestui fenomen, relatează AFP.

''Această eclipsă totală de soare vizibilă în Statele Unite ale Americii este o ocazie unică în timpurile moderne, care permite unei țări întregi să participe la observații cu tehnologia de azi și social media'', declara recent în fața presei Carrie Black, din cadrul National Science Foundation, care supervizează cercetarea asupra Soarelui.

''Imaginile și datele provenind posibil de la milioane de oameni vor fi colectate și analizate ani de zile de oamenii de știință'', a adăugat ea.

Pentru Madhulika Guhathakurta, însărcinată în cadrul NASA cu coordonarea observațiilor științifice în timpul eclipsei, ''aceasta va fi eclipsa care va genera cele mai multe date și imagini din istorie''.

Atunci când Luna va trece între Soare și Pământ, se va produce o umbră cu o lungime de aproximativ 110 km, care se va deplasa din Oregon, nord-vestul extrem, la mijlocul dimineții, până în Carolina de Sud, în cealaltă parte a țării, în cursul după-amiezii, traversând în total 14 state în 93 de minute.

Observatorii se vor afla în întuneric total la amiază timp de mai mult de două minute și vor putea vedea stele și planete pe cer.

Aproximativ 12 milioane de americani trăiesc în interiorul acestei benzi înguste și li se vor alătura, probabil, alte milioane de oameni.

Pentru astronomi, această eclipsă este o oportunitate rară de a testa noi instrumente și a observa coroana solară, atmosfera superioară a Soarelui, care altfel este invizibilă. Oamenii de știință sunt intrigați de faptul că aceasta este mult mai fierbinte decât suprafața Soarelui.

Ei încearcă, de asemenea, să înțeleagă ejecțiile de masă coronală care proiectează cu viteză mare particule ionizate spre Pământ și pot perturba comunicațiile prin satelit și rețelele electrice.

A putea face observații de pe Pământ este deosebit de important, deoarece aceasta permite să se transmită mult mai multe date decât cu instrumente care se află în spațiu, a explicat Carrie Black.

O echipă de la Centrul național american de cercetare atmosferică va folosi, de asemenea, un avion de cercetare pentru a face măsurători în infraroșu timp de patru minute, care ar trebui să permită să se înțeleagă mai bine magnetismul coroanei solare și structura sa termică.

Oamenii de știință vor studia, de asemenea, ionosfera, atmosfera superioară a Pământului, care este responsabilă de radiațiile solare, ce ar putea afecta undele radio. Pentru această observație, cercetătorii vor utiliza o tehnologie de telefoane mobile standard pentru a construi o antena GPS cu scopul de a studia efectele eclipsei. Această experiență ar putea ajuta la dezvoltarea unui sistem care utilizează smartphone-uri pentru a monitoriza perturbațiile meteorologiei spațiale.

Un alt proiect, ''Citizen Continental-America Telescopic Eclipse Experiment'', organizat de Observatorul Solar Național și Universitatea din Arizona, se va baza pe participarea voluntarilor, în special în universități și licee, pentru a transmite imagini luate în timpul producerii eclipsei. Participanții vor utiliza telescoape și camere digitale identice pentru a lua imagini de înaltă definiție care, împreună, vor permite să surprindă toate cele 93 de minute de eclipsă, din Vestul până în Estul Statelor Unite.

Astronomii avertizează împotriva pericolului pe care îl reprezintă pentru ochi faptul de a privi la Soare fără ochelari speciali.

Televiziunea NASA va difuza live imagini ale eclipsei, precum și diferitele activități prevăzute în parcurile naționale, biblioteci, stadioane și muzee.

Statele Unite vor fi singura țară din care va fi vizibilă o eclipsă totală de Soare pe 21 august. De aceea, când se referă la aceasta, oamenii de știință vorbesc despre ''Marea eclipsă americană''

O altă eclipsă totală de Soare va avea loc la 8 aprilie 2024, care se va deplasa din Texas (sud) până în Maine (nord-est) și următoarea — din California (vest) până în Florida (sud-est) — la 12 august 2045.

Etichete: eclipsa de soare , nasa , eclipsa de soare sua , marea eclipsa americana , eclipsa sua 2017