O galaxie masivă a fost descoperită când Universul era tânăr. Descoperirea a pus la îndoială cunoștințele cercetătorilor

profimedia alma radiotelescop antene galaxie stele
Sursa foto: Profimedia Images

În Universul vechi de 13,8 miliarde de ani, majoritatea galaxiilor precum cea în care ne aflăm, Calea Lactee, se formează gradual, ajungând, relativ târziu, la masa lor uriașă. Dar o nouă descoperire făcută cu radiotelescopul Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) arată o galaxie masivă în formă de disc ce se rotește. Galaxia a fost văzută când Universul avea doar 10% din vârsta actuală și pune la îndoială modelele tradiționale în care se formează galaxiile, potrivit phys.org.

Informațiile publicate în jurnalul Nature arată că Galaxia DLA0817g, denumită Discul Wolfe, după astronomul decedat Arthur M. Wolfe, este cea mai îndepărtată galaxie rotativă care a fost observată. Puterea neegalată a ALMA a făcut posibilă studierea galaxiei care se rotește cu 272 de km pe secundă, în mod similar cu Calea Lactee.

„În vreme ce studiile precedente au dat indicii privind existența acestor galaxii gazoase rotative timpurii, mulțumită ALMA, acum avem dovada precisă că se formează devreme, chiar cu 1,5 miliarde de ani după Big Bang”, a declarat autorul-coordonator al cercetării, Marcel Neeleman, din cadrul Institutului Astronomic Max Planck din Heidelberg, Germania.

Cum s-a format Discul Wolfe

Descoperirea Discului Wolfe oferă o provocare pentru multe simulări de formare a galaxiilor, care prezic că galaxiile masive în acest moment în evoluția cosmosului creșteau prin multe fuziuni a galaxiilor mai mici și aglomerări fierbinți de gaze.

„Majoritatea galaxiilor pe care le găsim mai devreme în Univers arată ca dezastre, pentru că au trecut prin fuziuni constante și deseori «violente». Aceste contopiri fierbinți fac mai dificilă formarea discurilor rotative reci precum cele pe care le observăm în Universul prezent”, a explicat Neeleman.

În majoritatea scenariilor de formare a galaxiilor, acestea de-abia încep să arate ca un disc bine dezvoltat la aproximativ 6 miliarde de ani după Big Bang. Faptul că astronomii au găsit o astfel de galaxie în formă de disc când Universul era la doar 10% din actuala vârstă, indică că alte procese de creștere au dominat.

„Credem că Discul Wolfe a crescut în principal prin aglomerare constantă de gaz rece. Însă, una din întrebările care rămân este cum să asamblezi o astfel de masă mare de gaz în timp ce menții un disc rotativ relativ stabil”, a spus Xavier Prochaska, de la Universitatea din California, Santa Cruz, coautor al lucrării.

Formarea stelelor

Echipa a mai folosit radiotelescopul Fundației Naționale de Știință din SUA, denumit Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) și, totodată, Telescopul Spațial Hubble, care aparține NASA, pentru a studia mai mult despre formarea stelelor în Discul Wolfe.

Prin undele radio, ALMA s-a uitat la mișcările galaxiei și a masei gazului și prafului atomic, în vreme ce VLA a măsurat cantitatea masei moleculare – combustibilul necesar formării stelelor. În lumina ultravioletă, Hubble a observat stelele masive.

„Rata de formare a stelelor în Discul Wolfe este de cel puțin 10 ori mai mare decât în propria noastră galaxie. Trebuie să fie una dintre cele mai productive galaxii în formă de disc rotativ din Universul timpuriu”, a explicat Prochaska.

Redactor: Alexandru Costea