Țara europeană care vrea să-și transforme guvernul în serviciu digital

Data actualizării: Data publicării:
8522207e5e2ba5ba20b01e0686a111fa-790x461

Unul dintre marile pariuri economice ale Estoniei în degringolada primilor ani post-sovietici a vizat tehnologia și stimularea unui mediu de afaceri prielnic start-up-urilor. Rezultatul? În prezent, micuțul stat baltic este dat constant ca exemplu de „înțelepciune” în domeniul serviciilor publice digitale.

POLITICO a dedicat un material „reveriilor” tehnologice ale Estoniei pe segmentul serviciilor publice. În actualele împrejurări ale tehnosferei sociale, sistemul educațional nu avea cum să nu ridice miza: copiii estonieni sunt inițiați de la vârsta de 5 ani în arta codurilor, în cadrul unui program numit Trigul Programării.

Pariul de ultimă oră? Relaționarea cetățean-guvern să se bazeze doar pe căi digitale. „Vrem să avem o relație online completă cu guvernul, începând de la obținerea certificatului de naștere”, spune șeful serviciului guvernamental de informații din Tallinn, Siim Sikkut, care vede în țara sa o Silicon Valley a spațiului baltic. „Dacă vreți să vedeți ce fac copiii dumneavoastră la școală, o puteți face printr-o aplicație pe telefon. Dacă vreți să plătiți pentru un loc de parcare, o puteți face direct din telefon. De asemenea, puteți să vă exercitați dreptul la vot din orice colț al lumii. Iar toate tranzacțiile privind utilitățile vor fi disponibile online”, precizează oficialul.

Gunnar Njalsson, expert în managementul tehnologiei publice, spune că Estonia este un model de succes în digitalizarea conceptului de utilitate publică, deoarece, spre deosebire de alte state, și-a conceput serviciile pe contribuția cetățeanului la dezvoltarea lor și nu pe un model instituțional impus „de sus în jos”. Cum se traduce această stare de fapt la nivel statistic? De ani de zile, mai mult de 95% dintre cetățenii Estoniei și-au depus declarațiile fiscale online, iar la ultimele alegeri au votat online din 116 țări. Cât privește sectorul bancar, cardul de identitate digital a devenit omniprezent în utilizarea internet banking-ului.

Autorul articolului din POLITICO, Ryan Heath, a făcut un experiment. A vrut să verifice în cât timp poți deveni în Estonia un e-rezident. Răspunsul a venit rapid: după o săptămână a fost invitat să îi ridice cadrul de rezidență. Nu a fost nevoie decât de o așteptare de 15 minute la un birou guvernamental din suburbiile Tallinnului.

Din cauza spălărilor de bani pe filieră rusească, sistemul de e-rezidență se poate dovedi însă puțin cam „neprietenos” în relațiile bancare cu un cetățean străin. Dar în ceea ce privește eliminarea birocrației epopeice la registrul comerțului, antreprenorii se declară pe deplin mulțumiți. „Puteți obține înregistrarea companiei în câteva minute, față de, să spunem, Italia, unde este nevoie de un an și jumătate”, spune Jorma Tuomainen, CEO al unei companii de consultanță.

Doar tranzacțiile cu risc ridicat, care implică factori guvernamentali sau vânzările de proprietăți, se desfășoară încă prin contact personal.

Chiar și divorțurile de comun acord sunt online.

Următorul „Everest” digital pe care guvernanții din Tallinn vor să îl escaladeze? Crearea unui sistem de rezervare care să înglobeze sistemul medical. „Vrem să puteți să scrieți că doriți un oftalmolog într-o anumită zi, pe o rază de 100 de kilometri, și să primiți imediat răspunsul cu ce doctor vă poate sta la dispoziție. Vrem să vă puteți obține medicamentele prescrise fără să fie nevoie să prezentați o bucată de hârtie”, mai spune șeful serviciului guvernamental de informații, Siim Sikkut.

Deviza Estoniei? În câteva cuvinte: nu lăsați revoluțiile pe seama inginerilor de software.

Sikkut: „Este o schimbare de management, nu a muncii tehnologice. Un proces online dezordonat nu produce efecte pozitive. Dacă automatizăm prostia, nu facem altceva decât să producem o prostie mai rapidă”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri