Alegătorii români au fost vizați de reclame politice părtinitoare pe Facebook. Promovau candidați cu viziuni eurosceptice
Compania Meta Platforms Inc. a permis Facebook să posteze peste 4.000 de reclame politice în timpul campaniei electorale prin care o atacau pe candidata pro-UE la scrutinul prezidenţial din România, Elena Lasconi, şi îndemnau votanții să aleagă politicieni de extremă dreapta.
Campania s-a desfăşurat pe 25 de pagini de Facebook, aparent separate, pentru entităţi ale căror site-uri împart aceeaşi infrastructură de găzduire, publicitate şi e-mail, ceea ce indică un efort organizat de a influenţa alegerile, conform unui raport al grupurilor de cercetare Reset Tech şi Check First.
Nu este clar cine s-a aflat în spatele reţelei, care a amplificat postările politice pe Facebook şi Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 de euro, relatează Bloomberg.
Victoria surprinzătoare a independentului Călin Georgescu, în primul tur al alegerilor prezidenţiale din 24 noiembrie, a atras atenția autorităților în momentul în care acesta a susținut că nu au fost alocate fonduri pentru campania sa electorală, bugetul fiind 0, deși în spațiul virtual circulau mai multe filmulețe în care se promova activ, chiar și în ziua votului, lucru total interzis prin regulament.
O figură necunoscută până în acel moment, Georgescu s-a făcut remarcat prin discursul naționalist și simpatiile pro-ruse afișate în timpul diverselor interviuri la care a participat.
Alegerile sunt anulate din cauza ingerințelor străine
Instanţa supremă a României a anulat pe 6 decembrie primul tur de scrutin din cauza suspiciunilor care vizează implicarea Rusiei. Decizia este prima de acest fel din istoria ţării și judecătorii au luat hotărârea după publicarea mai multor documente declasificate de către SRI (Serviciul Român de Informaţii), în care arată cum Georgescu a primit sprijinul unor actori statali străini.
Aceștia i-ar fi finanțat campania de pe TikTok, iar prin mecanismele platformei, candidatul independent ar fi beneficiat de expunere masivă şi tratament preferenţial.
În documentele declasificate, se arată că România a devenit ținta unor atacuri hibride rusești fără precedent, demarate în timpul campaniei prezidențiale, însă Moscova neagă vehement acuzațiile.
Campaniile de promovare din online au încercat să influenţeze rezultatul alegerilor
Reţelele sociale sunt un vector popular pentru publicitatea politică şi dezinformare, deoarece permit direcţionarea precisă a mesajelor. În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a combate eforturile secrete de interferenţă electorală şi au introdus controale mai stricte în ceea ce priveşte campaniile publicitare politice.
„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în campania electorală din România a fost în centrul atenţiei, noi dovezi arată că platformele Facebook şi Instagram ale Meta au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmaţii neverificate şi discursuri polarizante", au scris autorii raportului.
Reclamele exemplificate în raport descriu cum independentul Călin Georgescu și președintele partidului naţionalist Alianţa pentru Uniunea Românilor (AUR), George Simion, sunt înfățișați ca salvatorii țării în timp ce candidata Elena Lasconi, lidera Uniunii Salvaţi România (USR), este demonizată.
Cercetătorii au identificat campania folosind Ad Library a Meta, o iniţiativă de transparenţă care oferă detalii despre agenţii de publicitate care folosesc platformele de socializare ale companiei. Reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând din august, au calculat cercetătorii, folosind cifrele dezvăluite în Ad Library.
Profilurile agenţilor de publicitate înregistraţi aveau pagini de Facebook cu administratori localizaţi în mare parte în România şi se prezentau ca site-uri de ştiri sau divertisment. Dar site-urile nu aveau informaţii juridice sau editoriale şi multe erau legate prin adrese IP partajate, design web identic şi configuraţii comune de e-mail şi ad-tech, indicând o structură de management centralizată. În acest context, raportul confirmă faptul că AUR a dezvoltat o reţea de pagini de Facebook neautentice, deghizate în portaluri de ştiri, pentru a amplifica propaganda şi teoriile conspiraţiei.