Analiză Cum transformă Coronavirusul scena globală și unde este România

Alin Mituta
Alin Mituta
Consilier politic al delegației USR-PLUS în PE
Agora Digi este un proiect editorial al Digi24.ro, o platformă unde sunt invitați să contribuie cu opinii, idei și comentarii cei mai importanți lideri politici, lideri de opinie, personalități marcante ale vieții publice. Alin Mituța este consilier politic al delegației USR-PLUS în Parlamentul European. Este specialist în politici europene. Este membru al Biroului Național și coordonatorul de politici europene al partidului PLUS.
Group of people wearing medical masks. Coronavirus epidemic and pandemic concept. Crowd of people planning themselves from viral or bacteriological infection. Contagion hazard. Prevention
Foto: Getty Images

Criza coronavirusului schimbă deja și va schimba și mai mult datele scenei internaționale atât în termeni economici cât și geopolitic, elefantul din cameră în această ecuație a viitorului fiind China.

În plan geopolitic, criza amplifică tendințele reflex de izolare într-o zonă de control și confort, punând astfel sub semnul întrebării globalizarea și instituțiile multilaterale, în special cele din sistemul ONU. Cu toate acestea, nu este de așteptat să asistăm în viitorul apropiat la schimbări radicale ci, probabil, la o trecere dinspre globalizare către „continentalizare”, în care economiile se regrupează regional în lanțuri de aprovizionare mai scurte.

Din acest punct de vedere, este de așteptat ca Uniunea Europeană să profite de această tendință pentru a accelera integrarea și a ajunge la ceea ce Emmanuel Macron numea „suveranitate europeană”.

În ceea ce privește instituțiile multilaterale de origine occidentală precum ONU, ar fi un moment bun că UE și SUA să coopereze pentru a le salva prin începerea unui proces de reformă. Mai mult decât atât, acesta ar fi și un moment oportun într-un scenariu cu actori raționali la masă, ca UE și SUA să își întărească relația trans-atlantică printr-un acord comercial, în condițiile în care Rusia are de suferit de pe urma prăbușirii prețului petrolului iar China va fi din ce în ce mai izolată de restul comunității internaționale.

În plan economic, dincolo de afectarea serioasă a unor ramuri industriale precum turismul, industria petrolieră sau transportul aviatic, Covid-19 modifică în mod fundamental lanțul global al valorii, adică configurația de producție, furnizare, distribuție și post-vânzare.

Dacă până la această criză deciziile de business care determinau lanțul valorii erau bazate în mare parte pe minimizarea costurile, dependența de producția și de furnizorii din țări îndepărtate și cu alte agende politic-strategice decât Occidentul democratic și liberal, determină atât companiile, dar mai ales statele să adauge la aceste decizii și factori care țin de acces rapid și necondiționat la produse esențiale, proximitate geografică, securitate, considerente politice – compatibilitate de valori.

Tendința care se întrevede atât în Europa cât și în SUA este ca acest lanț global al valorii să fie mai scurt, adică producția, furnizorii, distribuția să fie în proximitatea geografică și sub controlul aceleiași entități statale sau supra-statale integrate mai bine.

Elefantul din cameră în această discuție este China. În ultimii 30 de ani, China a investit masiv în a atrage producția, în special manufacturieră din întreaga lume, profitând de mâna de lucru ieftină și abundentă, dar și de infrastructura dezvoltată accelerat care făcea ca orice produs să ajungă rapid de pe țărmurile sale către orice alt punct din lume.

Bunăoară, expunerea companiilor europene la China este consistentă în aproape orice ramură, iar dependența Europei și a SUA este mare în domenii strategice precum producția de medicamente sau de echipamente medicale.

Dar China nu mai este demult doar un hub de producție ieftină. Această țară a devenit și o mare piață internațională pe care nicio companie nu o poate ignora, mai ales în condițiile în care economia europeană și cea americană au probleme acute de creștere.

Mai mult decât atât, China a acumulat de asemenea și un capital de know-how important cerând sistematic companiilor străine să facă transferuri tehnologice, un studiu arătând că 20% din companiile europene au fost forțate să facă transferuri de tehnologii către China în schimbul accesului la piața chineză (produse farma, petroliere, chimice, echipamente medicale).

În aceste condiții, scurtarea lanțului global al valorii și reatragerea producției din China către Europa sau SUA nu se anunță a fi chestiuni ușoare, mai ales în condițiile în care China a dat deja de înțeles că se va lupta cu tot ce are la îndemână pentru a păstra status-quo-ul, îngrijorată probabil și de încetinirea creșterii economice care s-a făcut simțită încă dinainte de criză (China a avut în 2019 cea mai mică creștere economică din ultimii 29 de ani, de „doar” 6.1%).

Este însă o certitudine că atât Uniunea Europeană cât și SUA sau Japonia vor fi forțate politic să încerce reîntoarcerea unor producții esențiale din China. SUA a menționat deja ideea finanțării costurilor de delocalizare pentru companii iar UE pregătește de asemenea un plan de atragere a companiilor în Europa complementar cu Green Deal și cu viitorul pachet de relansare economică.

În ceea ce privește România, există posibilitatea reală să poată să beneficieze de această schimbare de paradigmă în plan internațional și să încerce să atragă companii în țară. Pentru a face acest lucru e nevoie de mai multe lucruri. Pe de o parte, e nevoie de o viziune și un program național de atragere de investiții coordonat de Guvern, prin Agenția Invest România care ar trebui reînviată după ce a fost lăsată de izbeliște după plecarea guvernului Cioloș.

Pe de altă parte, e nevoie de investiții masive și rapide în infrastructură și conectarea cu rețelele de infrastructură europene, având în vedere că nicio companie serioasă nu va renunța la porturile bine organizate din China pentru a transporta produse pe drumurile noastre naționale cu o singură bandă pe sens. Important este în acest context și punerea în valoare a unor avantaje pe care România le are, precum portul Constanța și porturile fluviale ale Dunării.

În al treilea rând, avem nevoie de mână de lucru calificată și păstrată în țară – fiind absolut necesare reactivarea învățământului tehnic și dual dar și stimularea repatrierii diasporei în sectoare strategice.

În al patrulea rând, e nevoie că guvernul să fie capabil să acceseze fondurile europene care vor fi puse la dispoziție atât prin Green Deal cât și prin Planul de relansare.

Nu în ultimul rând, avem nevoie de reforma administrației și debirocratizare pentru ca statul să funcționeze mai bine și mai predictibil dar și de investiții în cercetare și inovare care contribuie la dezvoltarea unei economii cu valoare adăugată mai mare.

Ca orice criză, și aceasta prezintă și riscuri dar și oportunități, astfel încât e esențial atât pentru România cât și pentru UE și SUA să se poziționeze în așa fel încât transformarea care se întâmplă deja să ne întărească atât intern cât și în cadrul familiei de valori europene și transatlantice.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate