Sari la conținut

Două mituri despre criza din 2008

CAMBRIDGE – În ultimul deceniu, cercetările făcute de economiști, inclusiv de noi, au condus la stabilirea unei explicații larg acceptate pentru criza financiară din 2008-2009. Așa cum arătăm în noua noastră carte, A Crisis of Beliefs: Investor Psychology and Financial Fragility, cauza fundamentală a crizei a fost dezumflarea bulei imobiliare începând cu 2007. Mulți ani până la acest moment, prețurile caselor din Statele Unite crescuseră dramatic, fenomen alimentat de împrumuturile masive ale cumpărătorilor de locuințe și de investițiile băncilor în ipoteci și în titluri de valoare garantate prin ipoteci. Când bula imobiliară s-a spart, băncile și debitorii au avut de suferit.

criza financiara

Foto: Shutterstock

de Nicola Gennaioli, Andrei Shleifer

Până la mijlocul lui 2008, băncile aveau să piardă sute de miliarde de dolari. După luni de pierderi tot mai mari, falimente și blocaje ale piețelor, în final sistemul financiar a clacat. Lehman Brothers au declarat falimentul și multe alte companii au trebuit să fie salvate de guvern. În scurt timp, problemele financiare ale băncilor și ale consumatorilor au băgat economia în Marea Recesiune.

Această narațiune larg acceptată și bine documentată subliniază două concepții greșite care există în retrospectiva actuală a crizei. Aceste concepții eronate pot părea pur academice, dar nu sunt. Ele au consecințe majore asupra capacității factorilor de decizie de a preveni crizele viitoare.

Prima idee greșită: criza a fost determinată doar de hazardul moral. Blamarea băncilor este o poziție extrem de populară. Băncile au împins consumatorii încrezători spre ipoteci riscante, alimentând de la început bula imobiliară, apoi au pariat chiar ele pe bulă, conștienți că, dacă lucrurile ies rău, guvernul le va salva. Erau prea mari pentru a fi lăsate să se prăbușească.

Este adevărat că băncile, împreună cu agențiile de rating, evaluatorii de ipoteci și alții au fost implicate în activități imorale. Dar explicația bazată pe hazardul moral ratează ideea centrală: așa cum arătăm în cartea noastră, consumatorii, băncile, agențiile de rating, investitorii și factorii de decizie au crezut cu toții în piața imobiliară și nu au reușit să vadă riscurile.

Băncile au crezut, ca și consumatorii, că imobiliarele sunt un pariu câștigător. Bursa a răsplătit băncile care au făcut acest pariu. Cauza de prim ordin a bulei și a crizei n-a fost frauda și nici asumarea de riscuri ascunse. A fost o credință despre piața imobiliară îmbrățișată de toți participanții din piață.

A doua concepție greșită este că nu s-ar fi putut anticipa criza. Acest argument este foarte popular printre factorii de decizie care recunosc că nu au reușit să prevadă evenimentele. Așa cum scria în memoriile sale Timothy Geithner, Secretarul Trezoreriei din timpul lui Barack Obama, ”crizele financiare nu pot fi anticipate într-un mod credibil și nici prevenite.” La fel, Hank Paulson, predecesorul lui Geithner sub George W. Bush, spunea recent: “convingerea mea este că aceste crize sunt impredictibile din punct de vedere al cauzelor, al severității sau al momentului când lovesc.”

O versiune a acestei viziuni susține că falimentul Lehman a rezultat dintr-o panică imprevizibilă în care investitorii au mers toți deodată să-și retragă din bănci fondurile pe termen scurt. “Această criză a implicat o panică electronică de secol 21 a instituțiilor,” după spusele fostului Președinte al Rezervei Federale, Ben Bernanke. Cu alte cuvinte, “a fost o panică clasică în haine noi.”

Acest punct de vedere nu este susținut de dovezi. Cartea noastră arată că dezumflarea bulei activelor, mai ales pe piața imobiliară, constituie un pericol serios la adresa sistemul financiar. Când băncile supra-îndatorate și alte instituții sunt puse în fața unor pierderi masive, probabilitatea de apariție a panicii crește rapid. În acest sens, criza din 2008 a semănat destul de mult cu celelalte crize.

Spargerea bulei imobiliare a determinat pierderi masive pentru bănci. Fondul Monetar Internațional prognozase că băncile americane urmau să piardă sute de milioane de dolari până în vara lui 2008, cu mult înainte de falimentul Lehman. Mai multe instituții, inclusiv Bear Stearns, au trebuit salvate la începutul acelui an. Căderea Lehman a precipitat o panică rapidă care a fost greu de oprit. Dar fenomenul era tot mai probabil în lunile care l-au precedat. Nu a apărut din senin.

Unul din motivele pentru care a părut că vine pe neașteptate a fost că Fed-ul, chiar și în august 2008, se aștepta doar la o ușoară încetinire a economiei SUA dacă prețurile locuințelor ar fi continuat să scadă. Criza a fost o surpriză pentru investitori și pentru factorii de decizie pentru că aceștia au subestimat grav riscurile acumulate în sistemul financiar. Lehman a fost un atac de cord însă pacientul era deja în fază terminală.

Cele două concepții greșite despre criză au nefericitul efect de a ne împiedica să învățăm o lecție importantă: politica economică dinainte de falimentul Lehman Brothers ar fi trebuit să fie mai agresivă. Acuzele de hazard moral scuză inacțiunea: “băncile cele rele sunt vinovate pentru asumarea și ascunderea unor riscuri extravagante.” La fel, să dăm vina pe caracterul impredictibil al crizei este o scuză pentru pasivitate. În realitate, fragilitatea sistemului financiar s-a acumulat cu mai mult de un an înaintea Lehman. Optimismul continuu al prognozelor Fed-ului și reticența de a obliga băncile să-și întărească capitalul - adesea îmbrăcate în retorica “prea mari ca să se prăbușească” - au condus la eșecuri grave.

Factorii de decizie au dovedit curaj și pricepere în acțiunile de după catastrofa Lehman. Dar nu trebuie să uităm eșecurile dinainte. Împiedicarea bulelor financiare este o misiune dificilă. Acțiunile rapide și agresive pentru protejarea sistemului, odată ce bula începe să se spargă, vor ajuta la limitarea efectelor crizelor viitoare.

Etichete: SUA , UE , rezerva federala , lehman brothers , criya financiara , falimente bancare

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale