Sari la conținut

Economia de sumă nulă

Potențialul de automatizare în economia globală pare a fi uriaș. Adidas „Speedfactory” din Bavaria va angaja 160 de lucrători care vor produce 500.000 de perechi de pantofi pe an, o rată a productivității de peste cinci ori mai mare decât cea a unei fabrici obișnuite. The British Retail Consortium estimează că numărul locurilor de muncă din retail ar putea scădea de la trei milioane la 2,1 milioane în următorii zece ani și doar o mică parte din această scădere va fi compensată de noi joburi în comerțul online. Multe companii de servicii financiare întrevăd posibilitatea de a scădea drastic numărul posturilor în domeniul procesării informațiilor față de nivelul actual.

automatizare shutterstock_1035062671

Foto: Shutterstock

Cu toate astea, creșterea de productivitate măsurată în țările dezvoltate a încetinit. O explicație posibilă avută în vedere de Andrew Haldane, economist șef al Băncii Angliei, este că, în timp ce unele companii profită rapid de noile oportunități, altele o fac mult mai lent, ceea ce generează o dispersie largă a productivității chiar și în interiorul aceluiași sector. Dar dispersia nu poate explica de una singură încetinirea creșterii productivității: pentru asta ar fi nevoie ca gradul de dispersie să crească.

Oricum, concentrarea pe modul în care tehnologia afectează joburile existente poate fi o eroare, deoarece cheia paradoxului productivității s-ar putea afla în activitățile spre care migrează lucrătorii disponibilizați. David Graeber de la London School of Economics crede că până la 30% din munca totală se desfășoară în „bullshit jobs”, joburi care nu sunt necesare producerii de bunuri și servicii cu adevărat utile, ci apar din competiția pentru venituri și statut.

Graeber vede lumea din perspectiva unui antropolog, nu a unui economist. Dar expresia „bullshit jobs” și concentrarea pe lucrătorii demotivați care prestează munci inutile ne poate distrage atenția de la o evoluție esențială: lucrătorul individual poate considera stimulatoare și utile diverse joburi care nu contribuie la bunăstarea comună.

Să presupunem, de exemplu, că te pasionează obiectivele unei organizații caritabile, te pricepi la strâns fonduri și reușești cu succes să crești numărul de donații pentru organizația respectivă. Te vei simți probabil motivat și satisfăcut, chiar dacă tot ce ai făcut a fost să deviezi banii de la o altă organizație caritabilă ale cărei obiective sunt la fel de pasionante.

Astfel, întrebarea economică esențială nu este dacă joburile individuale sunt „bullshit”, ci dacă ele îndeplinesc tot mai mult o funcție distributivă de sumă nulă, în care alocarea suplimentară a talentului, eforturilor și tehnologiei nu poate să crească bunăstarea umană din cauza talentului, eforturilor și tehnologiei alocate de cealaltă tabără a acestui joc competitiv.

Numeroase joburi se află în această categorie: infractorii cibernetici și experții angajați de companii pentru a respinge atacurile acestora; avocații (personali sau ai companiilor); majoritatea tranzacțiilor financiare și a managementului activelor; experții contabili și inspectorii fiscali; reclama și marketingul pentru ridicarea mărcii X în detrimentul mărcii Y; chiar și profesorii care încearcă să obțină pentru studenții lor rezultate relative mai bune.

Este dificil de măsurat ce procent din activitatea economică este de sumă nulă. Majoritatea joburilor presupun și activități cu adevărat creatoare dar și activități distributive. Iar activitățile de sumă nulă pot fi găsite în toate domeniile. Companiile din sectorul producției pot angaja experți contabili pentru a minimiza răspunderea legală și directori de top care să se ocupe de inginerii financiare.

Dar cifrele disponibile sugerează că activitățile de sumă nulă au crescut semnificativ. După cum arată Gary Hamel și Michele Zanini într-un articol recent din Harvard Business Review, 17,6% din totalul joburilor din SUA se află în funcții “administrative și de management” care implică foarte probabil activități de sumă nulă. Iar angajările în firme de servicii financiare și de afaceri au crescut de la 15% la 18% din totalul joburilor din SUA în ultimii 20 de ani și de la 20% la 24% ca rezultate măsurate.

Hamel și Zanini afirmă că dacă am putea renunța la joburile inutile din management, productivitatea ar crește enorm. Dar creșterea activităților de sumă nulă ar putea fi mai inerentă decât cred aceștia. În timp ce progresul tehnologic ne face tot mai bogați în bunuri și servicii de bază, este poate inevitabil ca tot mai multe activități umane să fie dedicate competiției de sumă nulă pentru activele și veniturile disponibile.

Pe măsură ce capacitatea noastră de a produce bunuri de calitate cu tot mai puțini lucrători crește, valoarea ar putea să provină tot mai mult din mărci subiective iar firmele raționale să-și dedice tot mai multe resurse unor activități precum analiza de piață, ingineriile financiare și eficientizarea fiscală. În final, aproape întreaga muncă umană s-ar putea desfășura în activități de sumă nulă.

Chiar dacă roboții vor reuși sau nu să atingă nivelul uman de inteligență, este interesant de văzut cum ar putea arăta economia dacă vom reuși să automatizăm toată munca de producere a bunurilor și serviciilor necesare bunăstării umane. Sunt două posibilități: prima este creșterea dramatică a activităților recreaționale, iar cea de-a doua este ca tot mai multă muncă să fie dedicată competiției de sumă nulă. Din ce știm până acum despre natura umană, cea de a doua variantă pare mai probabil să joace un rol important.

Așa cum arătam recent într-o conferință, o astfel de economie va fi probabil una extrem de inechitabilă, cu un număr mic de experți IT, designeri de modă, creatori de mărci, avocați și speculatori financiari cu venituri enorme. Paradoxal, lucrul cel mai fizic cu putință - terenul cu o localizare bună - ar domina valoarea activelor iar drepturile de succesiune ar fi un factor determinant al bogăției relative.

În cuvintele lui John Maynard Keynes, am rezolva “problema economică” a producerii de bunuri și servicii în orice cantitate vrem,  dar am avea de înfruntat chestiuni mai dificile de natură politică: cum să înțelegi sensul unei lumi în care munca nu mai este necesară și cum să guvernezi just tendința umană inerentă de competiție pentru statut. Să încerci să rezolvi aceste provocări prin dezvoltare tehnologică accelerată și prin creșterea mai rapidă a productivității ar fi o vânătoare de himere.

(Un articol apărut în The Project Syndicate sub semnătura lui Adair Turner)

Etichete: joburi , industrie , automatizare , robotizare , probleme economie

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale