Sari la conținut

Voice-over

Cei pe care vârsta îi somează să devină respectabili, adică oamenii săriţi de patruzeci de ani, îşi aduc aminte de felul cum arăta oferta TV de dinainte de 1990. Spre seară, în liniştea apartamentului de bloc, pe ecran se ivea o doamnă (Sanda Ţăranu, Delia Budeanu, Silvia Ciurăscu, Cristiana Bota etc.) care pronunţa, cu un zâmbet mai degrabă elegiac, titlurile emisiunilor pentru ziua în curs.

Spre ilustrare, programul unei zile din decembrie 1989 se prezenta după cum urmează: „Telejurnalul de seară”, „Ctitorii ale Epocii de Aur (arc peste timp)”, „Direcţii ale dezvoltării cercetării ştiinţifice în lumina hotărârilor Congresului al XIV-lea al Partidului”, „Tezaur folcloric”, „Puternică mobilizare pentru îndeplinirea exemplară a planului pe luna decembrie şi pe întregul an”, „Democraţia muncitorească, revoluţionară, în acţiune”, „Din lumea capitalului. Documentar”, „Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie”, „Telejurnalul de noapte”.

YXNoPThiMWQwYTE2NWQ5ZWM2ODM5MTEwMWFiOGQ5NGFjOGI4.thumb

Ilustrație: javieralcalde - DeviantArt

Se impun două precizări. Prima: avem de-a face cu un program de Crăciun. A doua: Crăciunul respectiv fiind cel din 1989, programul a suferit schimbări. S-a schimbat macazul şi s-a dus necazul. Lucrurile au început să fie discutate în logica rentabilului imediat. Au apărut umbre care treptat au prins chip de certitudini, iar apoi de zei inclemenţi: rating, concurenţă, profit. Mândră, dar flexibilă, naţia a arborat noul stindard, pe care, în locul stemei cu sonde, cununi de spice şi stea roşie, se desluşea acum un ecran de televizor. Îndopat cu filme nord-coreene, reportaje despre cultura de orzoaică şi interviuri cu fruntaşi în producţie, românul a intrat în legătură, pe la jumătatea anilor nouăzeci, cu forţa magică a telecomenzii şi, odată cu ea, cu posibilitatea de-a alege.

Dar ca să alegi, trebuie să te uiţi atent la toată marfa. S-o cântăreşti, să-i faci în gând o fişă de rentabilitate, să calculezi foloase şi ponoase şi-abia pe urmă s-o târăşti la tejghea. Iar când n-ai tu ochi pentru marfă, are ea gură pentru tine. Fiindcă, să nu uităm, reclama e sufletul comerţului. Şi uite-aşa, din slogan în dicton şi din comunism în capitalism, meseriaşii din industria TV şi-au dat seama că aveau nevoie de nişte trâmbiţaşi ai ofertei, de nişte bărbaţi a căror voce să se facă una cu a postului şi să preschimbe publicul într-o masă de vietăţi captive, cu tubul digestiv cuplat la tubul catodic. De nişte bărbaţi apţi să joace rolul de voice-over.

Modelul acestor bărbaţi pare preluat din galele de box profesionist, unde diverşi cetăţeni cu papion slobozesc emisii la limita burlescului în încercarea de-a comunica publicului că urmează să asiste la caftul secolului între două fiare neîmblânzite, dintre care una va părăsi sala pe picioare, iar cealaltă pe targă sau în sac de plastic. Există acolo, în tremoloul acelor crainici de sală care par să fi înghiţit un amplificator, un fel de-a lungi vocalele (iar uneori, inexplicabil, chiar consoanele) care face parte din ambalajul obligatoriu al evenimentului. Cine cască ochii cască şi punga, iar cine cască punga trebuie să fie făcut s-o caşte şi cu alte ocazii. Bătaia are nevoie de un agent vocal care s-o preschimbe în epopee.

Şi cum legea compensaţiei operează pretutindeni, ea s-a făcut simţită şi aici. Dacă până în 1990 şi în primii ani de dezgheţ recitarea programului TV din România era o chestiune exclusiv femeiască, de două decenii încoace situaţia a basculat. Un voice-over nu mai poate fi, la ora actuală, decât bărbat. În România o femeie poate să fie pilot, neurochirurg, avocat, crainic de ştiri sportive, alpinist, ministru, cascador, practicant al boxului, editor de carte, director de spital şi în general orice, numai voice-over nu. Niciun post de televiziune n-a mizat pe ineditul unei asemenea abordări, deşi cunosc câteva doamne din muzică, film şi teatru a căror impostaţie ar fi putut fi valorificată fără teamă de insucces.

De ce n-au reuşit picior şi laringe de femeie să se insinueze în postura de voice-over? Iată o temă de discuţie pe care coordonatorii de programe o evită, iar telespectatorii (probabil că) n-o consideră relevantă. Unii, nu foarte mulţi, văd în chestiunea aceasta o carie în dentiţia aparent perfectă a egalităţii de şanse. Alţii consideră că s-a făcut pur şi simplu dreptate şi că bărbaţii au primit acces într-o zonă unde, înainte de 1990, singura voce masculină era a lui Ilie „Bebe” Ciurescu, omul care rostea, anual şi solemn, formula „Cu prilejul Anului Nou, vorbeşte tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România”, pentru ca, imediat după ce Dunărea Gândirii îşi încheia gângăveala, să conchidă edificat: „Cu prilejul Anului Nou, a vorbit tovarăşul Nicolae Ceauşescu etc., etc.”

Un român care se uită suficient la televizor în România de azi îşi dă seama pe ce post TV se află după ce-l aude pe voice-over. Altfel spus, el n-are nevoie să vadă ca să identifice. Îi e de-ajuns să audă. Iată un paradox zglobiu, cum sunt atâtea pe piciorul nostru de plai şi pe gura noastră de rai: un produs adresat ochiului e recunoscut prin intermediul urechii.

Etichete: radu paraschivescu

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale