Sari la conținut
News Alert

Telediva din Carpaţi

Conform dexonline, diva este „o cântăreaţă sau o artistă celebră de teatru sau de cinema”. Dicţionarul nu spune nimic despre datoria divei de-a fi superlativul vedetei, câtă vreme în sonoritatea termenului se întrezăreşte aluzia la divinitate. Teoretic, diva ar trebui să fie o creatură cu însuşiri cvasidumnezeieşti. Asta înseamnă o zestre aparte, o vocaţie vegheată de un ochi nevăzut şi atotvăzător. Şi-acum, să ne dumirim: are într-adevăr România de la televizor atâtea dive câte pretinde că are?

shutterstock_561200194

Există formă fără fond, o ştim de la Maiorescu. Dar există şi forme cu fonduri, o ştim din tabloidismul TV. De aici începe scurtătura spre arealul divei, chiar dacă distanţa dintre definiţia de dicţionar şi realitatea din teren e uriaşă. Exigenţa publicului a scăzut înfiorător, iar această atrofiere a percepţiei şi a discernământului a făcut ca diva românească să fie, în multe cazuri, un produs obţinut din îmbinarea sex-appeal-ului cu gălăgia publicitară. Există trei lucruri care fac din diva românească o entitate discutabilă, când nu falsificată de-a binelea. Aceste trei lucruri sunt sexualitatea despletită, omniprezenţa şi vulgarizarea. În mod normal, ele contrazic ideea de divă şi respiraţia ei publică. Nu poţi fi divă dacă dai interviuri despre detalii picante din viaţa personală sau îţi etalezi nurii în reviste pentru adulţi. Nu poţi fi divă dacă te livrezi în ipostaze scandaloase unei asistenţe al cărei totem e gaura cheii. În fine, nu poţi fi divă dacă apari oriunde, oricând, oricum şi în compania oricui.

Fapt interesant, diva a ajuns să alunece pe acelaşi tobogan cu termenul care o defineşte. Iar asta se explică prin dispariţia unui ingredient-cheie din reţetarul divei: discreţia. Diva nu este o carte deschisă în care citeşte fiecare ce vrea când are chef. O divă adevărată ştie să împrăştie o undă de mister odată cu parfumul. Marca ei s-ar cuveni să fie cochetăria distantă, nu decolteul. Pe lângă asta, nu trebuie omisă sălbăticia cu care unele televiziuni din România au compromis noţiunea de divă. Vocabula în sine a fost golită de conţinut. Acesta a fost scobit şi aruncat, iar în locul lui a fost îndesată o pastă promiscuă. Ceea ce televiziunile de rigolă numesc astăzi „dive” sunt personaje care, de multe ori, nu pot trece un examen de ţinută publică. Câteva titluri din emisiunile TV nocturne stau dovadă: „Război violent între dive! Anamaria Prodan, distrusă de Vica Blochina!” „Mihaela Rădulescu s-a despărţit de Dani Oţil? Diva a făcut o declaraţie BOMBĂ.” „Monica Gabor, divă în Los Angeles. Uite în ce lux trăieşte!” „Oana Zăvoranu nu se dezminte. Mai mult dezbrăcată, diva a făcut un circ de pomină la cimitir!”

Şi-acum, o scurtă analiză a celor trei caracteristici ale teledivei carpatine.

1.Sexualitatea despletită. O femeie frumoasă şi cunoscută din România nu pare să se poată califica pentru postura de divă dacă nu are un palmares de budoar măcar consistent, dacă nu frapant. Într-o lume cu mai puţină foliculină etalată pe tejgheaua publică, n-ar fi avut nimeni curaj să-i spună „divă” Cosminei Păsărin (să recunoaştem totuşi, numele are o forţă de sugestie colosală). Doar în mentalul carent al românilor „divă” e sinonim cu „bombă sexy”. Rostul divei nu e de-a propune publicului agregate de nuri.

2.Omniprezenţa. O divă nu poate fi anexabilă oricărei cauze. Statutul ei îi limitează, sau ar trebui să-i limiteze, disponibilitatea. Nu te ia nimeni în serios dacă te închiriezi şi pentru salvarea cacaduului cu moţ galben, şi pentru igienizarea Parcului Titan, şi pentru repararea unui drum în Cochirleanca. Simţul civic e una, apetitul pentru cotropire mediatică e alta. Binele comun nu trebuie compromis prin exces de prezenţă. Cum scriam mai devreme, pentru a fi cu adevărat prezentă în mintea publicului, diva trebuie, paradoxal, să-şi îngăduie lungi intervale de absenţă. Să se autosuspende, să nu facă exces de gesturi şi mesaje. Să beneficieze de foloasele distanţei.

3.Vulgarizarea. Cuvântul îmbracă în haine ţipătoare atitudinea televiziunilor româneşti faţă de femeile ridicate la rang de divă. Sophia Loren, Claudia Cardinale sau Monica Bellucci au primit din partea presei italiene un articol majusculat în faţa numelui de familie: La Loren, La Cardinale, La Bellucci. Presa a simţit nevoia unei reverenţe şi a făcut din „La”-ul plasat înaintea numelui un indiciu al unicităţii. Un cuvânt-piedestal. Prin contrast, varianta românească de omagiere a deraiat rapid în mahala şi mâini în şold. Profitând de faptul că obiectul adoraţiei nu prea îndemna nici el la rafinament, televiziunile din România au ridicat poalele vedetelor şi, într-o abruptă simultaneitate, şi-au pus la rândul lor poalele în cap. „La”-ul italian a dispărut sub o avalanşă de terminaţii ţăţeşti: Columbeanca, Bahmuţeanca, Răduleasca, Berecleanca, Zăvoranca, Ţopeasca, Prodanca, Bădeasca. E de văzut, în aceste condiţii, cum pot oamenii din televiziuni să aibă aşteptări înalte (dacă le au) de la nişte femei pe care le tratează la fel cum se strigă între ele babele pe uliţă.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale