Date personale, la vedere în vitrină

Data actualizării: Data publicării:
ACTE BANCA

Documente cu date personale şi acte comerciale cu informaţii confidenţiale, păstrate la vederea trecătorilor, lângă o vitrină transparentă. Se întâmplă la Braşov, la sucursalele unor bănci comerciale. Imaginile au fost surprinse în două zile, într-o zonă aglomerată a oraşului.

Imaginile au fost filmate duminicã, în miezul zilei şi marţi, în momente în care pe trotuarul din faţa băncilor circulă numeroase persoane.

"Actele conţinând date cu caracter personal sunt păstrate la vedere pe birouri sau în spaţiile situate foarte aproape de vitrina transparentă. În acest fel, oricine trece pe acest trotuar are acces cu uşurinţă la informaţii extrem de importante, cum sunt numele, prenumele, adrese de domiciliu sau coduri numerice personale", Claudiu Loghin, reporter Digi24.

O raportare semestrială, un act de modificare a condiţiilor a trei contracte încheiate de bancă cu o firmă, cereri de închidere a unor conturi, cereri de constituire a depozitului la termen, cerere pentru eliberarea certificatului privind atestarea impozitului, certificat de înregistrare a unor menţiuni la Registrul Comerţului, poprire pe conturi, solicitare a unor condiţii diferenţiate pentru clienţi sau act de revizuire periodică a bonităţii - sunt câteva din documentele lăsate la vedere, în vitrina sucursalei bancare din Braşov. Pe acelaşi trotuar, în vitrina transperentă a unei bănci vecine, am filmat statul de plată al unei societăţi comerciale, cu numele angajaţilor, funcţiile şi veniturile lor lunare.

„Dacă au caracter personal, să aibă legătură directă cu persoana în cauză, nu aşa aiurea", localnic.

„Sunt date confidenţiale, aşa că nimeni altcineva nu ar trebui să le poată vedea. Trebuie să fii sigur că rămân confidenţiale", localnic.

„Nu mi se pare corect, pentru că datele personale sunt strict confidenţiale", braşovean.

Legal, orice persoană juridică ce gestionează astfel de informaţii trebuie să se înregistreze oficial drept operator de date cu caracter personal. Angajaţii trebuie instruiţi şi sunt datori să respecte reguli stricte în ce priveşte lucrul cu documente ce conţin astfel de date.

„Nu este posibilă ţinerea unor documente care conţin date personale decât în locuri restricţionate, la care să aibă acces strict persoanele autorizate, astfel încât să se evite eventuala dezvăluire nepermisă a acestor informaţii personale. În cazul în care persoane care nu sunt autorizate intră în posesia datelor personale ale unei persoane fizice, mai ales date din acestea sensibile, care se află în gestiunea unei bănci, pot să conducă, spre exemplu, la chiar săvârşirea unor infracţiuni, de genul falsului, furtului de identitate, a comiterii anumitor fraude bancare", Simona Şandru, şef birou ASPDCP .

„Putem să ne gândim la multe aspecte care ar putea aduce prejudicii directe sau indirecte consumatorului persoană fizică, ale cărui date au fost expuse ilegal şi necorespunzător",Sorin Susanu, inspector şef CRPC Braşov.

Unul din emailurile tipărite şi lăsate la vedere poartă la final menţiuni privind gestionarea informaţiilor speciale şi responsabilitatea unităţii în această privinţă.

„Conţinutul prezentului e-mail (...) este strict confidenţial, fiind trimis exclusiv în atenţia persoanei/entităţii căreia îi este adresat (...) Banca neasumându-şi nicio răspundere în cazul (...) interceptării, modificării sau distrugerii ale acestuia"
SURSA: Corespondenţă bancară

Oficialii băncilor nu au răspuns până acum solicitării Digi24, pentru un punct de vedere în această privinţă. Sucursalele bancare riscă până la 50 de mii de lei amendă, pentru aceste practici.

Reporter: Claudiu Loghin
Operator: A. Apetroae, M. Stan, L. Păculea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri