Sari la conținut

Investiție de 80 de milioane de lei, lăsată în paragină. De ce nu e deschis Aeroportul din Baia Mare

De doi ani, Aeroportul din Baia Mare stă cu lacătul pe ușă. Niciun avion nu aterizează în reședința Maramureșului, deși aproape 80 de milioane de lei au fost investiți în modernizarea aerogării. Autorităţile judeţene au anunţat de mai multe ori reluarea traficului aerian, dar fără succes. Reprezentanții aeroportului dau vina peo hotărâre de Guvern care întârzie tot de doi ani.

"Ultima dată când un avion de pasageri a decolat de pe aeroportul din Baia Mare a fost pe data de 20 noiembrie 2015. Au trecut 2 ani de atunci", a relatat Izabela Jurasko, corespondent Digi24 Oradea.

Pe 22 decembrie 2015 activitatea la aerogară a fost suspendată temporar, iar o săptămână mai târziu au început lucrările de extindere și modernizare. Un proiect în valoare totală de 76 de milioane de lei, care, inițial, trebuia terminat în 5 luni.

"Lucrările constau în principal în prelungirea pistei cu 360 de metri, lățirea ei de la 30 de metri la 45 de metri și creșterea durității aportanței", explică Dorin Buda, directorul Aeroportului Baia Mare.

Pentru toate acestea, un râu a fost deviat pe o lungime de un kilometru și jumătate și au fost construite un pod și un nou drum comunal. În plus, trei hectare din pădurea situată în vecinătatea pistei au fost tăiate.

"Din păcate, pe lângă perioada de iarnă când lucrările au fost suspendate, ne-am lovit crunt și de birocrația românească. Proiectul tehnic a fost avizat după 4 luni de zile, ordinul de ministru pentru scoaterea din fondul forestier a unei suprafețe de 3 hectare de pădure a durat 10 luni", a detaliat directorul Aeroportului Baia Mare.

Deși lucrările au fost finalizate între timp, problemele nu au dispărut. Pentru securizarea perimetrului aeroportului printr-un gard de protecție mai e nevoie de trecerea din domeniul statului în cel al județului a unui teren de 13 mii de metri pătrați. Măsura poate fi dispusă printr-o hotărâre de Guvern.

"Nici măcar acum nu am obținut acea hotărâre de Guvern dupa 2 ani de zile, deși solicitarea am făcut-o încă din noiembrie 2015", susţine Dorin Buda.

Situația îi afectează pe localnici și pe agenții de turism, în condițiile în care cele mai apropiate aeroporturi sunt la Satu Mare sau Cluj-Napoca.

"Este foarte obositor să sincronizezi transferurile din Baia Mare spre Cluj, spre Satu Mare sau alte aeroporturi adiacente sau, dacă nu, partea de tren sau mașină individuală", spune Diana Bufan, consultant turism.

"E zonă turistică și chiar se apropie sărbătorile. O să fie mare trafic de turiști. Păcat, mare păcat", consideră o localnică.

"Am dori foarte mult să putem circula civilizat și cât mai repede din orașul nostru."

Din totalul de 76 de milioane lei, cât au costat lucrările la aeroportul din Baia Mare, doar 18 milioane au fost achitați până acum constructorului. Diferența de bani va fi parțial suportată de Consiliul Județean Maramureș, pentru ca ulterior 85% din valoarea investiției să fie decontată din fonduri europene.

Autoritățile evită să mai dea ca sigură o dată pentru redeschiderea aeroportului.

Reporter: Izabela Jurasko
Operator: Kristian Kosa