Sari la conținut
News Alert

1918-1920 | Refacerea infrastructurii după război

La sfârşitul anului 1916, România a început să taie legăturile dintre Moldova şi zona aflată sub ocupaţie germană. A fost aruncat în aer primul pod construit de Anghel Saligny peste Dunăre. A urmat o importantă linie de cale ferată. După război, reconstruirea şi modernizarea infrastructurii a durat până în anii '30.

În toamna lui 1916, inginerul Anghel Saligny fusese chemat de comandanţii militari din Dobrogea să indice care sunt punctele cele mai slabe ale podului de peste braţul Borcea al Dunării, pe linia Feteşti-Cernavodă. Anghel Saligny construise ambele segmente în vremea domniei lui Carol I. A fost nevoie de aproape 30 de ore ca podul Borcea să fie aruncat în aer. Strategii militari sperau ca în acest fel să împiedice înaintarea trupelor bulgare dinspre Constanţa spre estul Munteniei şi Moldova.

Toader Popescu, arhitect: „Se păstrează o scrisoare din partea inginerului care s-a ocupat de distrugerea podului către Saligny, prin care i se cereau scuze pentru distrugere şi i se explica cât de greu a fost de distrus pentru că era foarte bine construit.”

După încheierea războiului, Anghel Saligny, în calitate de ministru al lucrărilor publice, a dispus lucrări de reconstrucţie, cu o anvergură mai mică, în baza unui credit de 600.000 de lei. Era de fapt un sistem de feribot.

Director Mircea Dorobantu, CENAFER/ Muzeul CFR: „S-a construit un feribot. Au fost amenajate niște șlepuri în care au fost montate niște stive de lemn, apoi montate niște șine, șlepurile au fost legate între ele și cu un remorcher erau mutate de la un mal la celalalt.”

Problema a fost rezolvată complet în aprilie 1920, când Consiliul Tehnic Superior aprobă un proiect amplu. Noul pod va avea o grindă consolă şi două grinzi independente din oţel laminat. Printre ofertele trimise din Anglia, Italia, Elveţia şi America, se numără şi oferta Uzinelor Reşiţa, preferată în final de autorităţi. Uzinele erau deja celebre în toată Europa, semnătura lor se află şi astăzi pe grinzile Turnului Eiffel de la Paris. Lucrarea totală de la Borcea a costat 10 milioane de lei şi a fost executată în termen de 11 luni.

O altă linie importantă, distrusă în timpul războiului, era cea din apropiere de Miercurea Ciuc. Fusese construită de stăpânirea austro-ungară şi a fost aruncată în aer de armata română în retragere, în toamna lui 1916.

Director Mircea Dorobanţu, CENAFER/ Muzeul CFR: „Vorbim de viaductul Caracau care e între Ghimeş şi Miercurea Ciuc, era cel mai mare viaduct de cale ferată din zonă şi actualmente din România care a fost distrus complet. Are 100 metri înălțime și au fost nenumărate lucrări de artă care au fost distruse tocmai pentru a satisface necesităţile militare, a nu permite anumite transporturi militare sau a împiedica anumite transporturi.”

După recunoaşterea Unirii, prima parte a anilor '20 a fost dedicată conectării cu reţelele feroviare din Transilvania, Bucovina şi Basarabia. Pentru teritoriile din fostul Imperiu Austro-Ungar, multe puncte erau proiectate sau chiar erau gata încă dinainte de război.

Toader Popescu, arhitect: „Din 1915 erau antamate lucrările pe Valea Jiului, dar care vor fi finalizate abia după al 2-lea război mondial. A existat o intenţie de conectare pe Valea Buzăului, dar care nu a fost finalizată.”

Pentru Basarabia, efortul de conectare a fost mult mai mare. Ecartamentul ţarist şi apoi cel sovietic era mai îngust decât cel european, de 135 de centimetri.

În plus, în timp ce reţeaua de cale ferată din Transilvania şi Bucovina era ceva mai densă decât cea din Vechiul Regat, Basarabia avea puţine căi ferate. Cea mai importantă lega Chişinăul cu nordul fostului Imperiu Ţarist, trecând prin Tighina, iar cele mai multe trasee străbăteau sudul spre porturile la Marea Neagră. Din nefericire, Basarabia a rămas la fel de periferică pentru Bucureşti, cum fusese şi faţă de finanţiştii de la Sankt Petersburg. Investiţiile în infrastructură au rămas puţine.

Toader Popescu, arhitect: „S-a realizat un punct de trecere a Prutului. Au mai existat planuri de realizare a unei spine centrale a Basarabiei prin legarea Chişinăului de Bălţi, dar care au rămas în stadiul de proiecte.”

La nivelul întregii ţări însă, efortul de construcţie este important şi unificator. Coloana vertebrală a căilor ferate fusese construită în vremea lui Carol I. Dar în perioada interbelică, reţeaua CFR se extinde şi pătrunde în zone izolate sau mai greu accesibile. Viteza maximă pe marile magistrale feroviare era în anii '30 de 120 kilometri pe oră. CFR era membră în clubul trenurilor expres din întreaga Europă, echivalentul trenurilor de mare viteză de astăzi.

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale