O femeie din Alba a rămas fără cei 16.000 de lei din cont, după ce a răspuns la un SMS. A crezut că trimite datele personale băncii

Data actualizării: Data publicării:
femeie suparata vorbind la telefon
O femeie din Alba a rămas fără cei 16.000 de lei din cont, după ce a răspuns la un SMS Credit foto: Guliver/Getty Images

O femeie din Alba Iulia a căzut pradă escrocilor și a pierdut 16.000 de lei în doar câteva minute. Victima, în vârstă de 61 de ani, a primit un mesaj în numele băncii la care are deschis contul și a dat curs solicitării de a trimite datele personale. Ulterior, și-a dat seama că din cont îi dispăruseră toți banii, inclusiv un depozit de 10.000 de lei.

Femeia a mers la Poliție să sesiseze frauda informatică marți, 6 februarie 2024. Aceasta le-a spus polițiștilor că a primit un mesaj, pe telefonul mobil, de la un expeditor care s-a dat drept reprezentant al băncii la care deține un cont. I s-a spus că, pentru a evita blocarea acestuia, este necesară actualizarea datelor personale.

Victima "a accesat linkul din mesaj și a completat datele solicitate, respectiv nume, prenume, datele cardului bancar precum și codurile primite ulterior, prin SMS, ca fiind din partea băncii, pentru autentificare în aplicația bancară", transmit reprezentanții IPJ Alba.

A fost, de altfel, și momentul în care escrocii au accesat contul de internet banking și l-au golit. Femeia avea 5.946 de lei sold disponibil și un depozit de 10.000 de lei. 

Luna trecută, un bărbat din Hunedoara a rămas fără 167.000 de lei din cont, după ce a cumpărat acțiuni fictive de pe internet. Victimele unor scenarii similare au fost și două femei din Iași și Maramureș, care au pierdut 19.000 de lei, respectiv 32.000 de lei din conturile bancare.

La sfârșitul anului trecut, un bărbat din Suceava a ajuns dator la bancă cu 37.800 de lei, după ce escrocii au accesat, prin intermediul aplicației online de banking, un credit de nevoi personale în numele lui.

Cum să vă feriți de escrocii online

Mesajele și e-mail-urile falsificate sunt o modalitate comună prin care infractorii încearcă să obțină datele personale. Este crucial să verificați cu atenție adresa electronică (URL-ul) și să nu răspundeți solicitărilor fără a verifica autenticitatea acestora la banca emitentă.

În cazul primirii unor mesaje prin email, trebuie verificată adresa de email a expeditorului, chiar dacă emailul pare transmis de bancă, pentru că escrocii se folosesc de denumirea băncilor atunci când creează adresele de email pe care le folosesc în activitatea infracțională. Daca aceasta nu corespunde cu adresa de email a bancii al cărui client sunteți, ați putea fi tința unui atac de tip phishing.

Trebuie să cunoașteți că, pentru actualizarea datelor personale bancare, este necesară prezența fizică a persoanei la ghișeul unității bancare. În plus, băncile nu cer datele cardului bancar. Ele dețin această informație și nu ar avea motiv să o ceară printr-un email sau printr-un SMS.

"Prin atenție sporită, reduceți riscul de a cădea în capcana phishingului!", mai transmit polițiștii.

Editor : Izabela Zaharia

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri