Sari la conținut
News Alert

Biziday | „Prietenii” de pe internet

Vorbim aici despre consumerism. Românii, mai mult decât alte popoare, se lasă conduşi de ceea ce face şi cumpără vecinul. În general, când românii trebuie să plece în vacanţă sau să-şi cumpere ceva, se încred mai mult în prieteni decât în declaraţiile oficiale. Mai mult adevăr se ascunde şi în vorbele vecinei de la etajul trei decât în declaraţiile producătorului de frigidere.

Toți consumăm. Consumul ține de necesitate, dar într-o epocă în care producția a explodat, pur și simplu aceasta nu se poate susține fără o furie a consumerismului, susținută de un întreg aparat de marketing și publicitate. Omul modern este încurajat să cumpere orice, indiferent cât de scump este, chiar dacă are sau nu nevoie de lucrul respectiv. Iar internetul și rețelele de socializare au intrat rapid în aparatul de promovare a consumului, chiar dacă bugetele sunt încă reduse în comparație cu mediile clasice, precum radioul sau televiziunea.

Pe Facebook promovarea plătită are însă mult mai puțină eficiență decât like-ul unui prieten. Pe care îl cunoști sau nu, nu contează. Îți atrage atenția. Conform unui sondaj din 2014, 42 la sută dintre românii cu acces la internet au încredere în Facebook.

E o schimbare majoră de comportament, căci dacă acum zece ani înainte de o călătorie românii verificau sau nu ghidurile restaurantelor și hotelurilor, acum le este mult mai la îndemână consultarea opiniei celorlalți consumatori de internet.

Puțini știu că unele comentarii sunt plătite și, la fel, sistemele de evaluare a calității, cum sunt stelele de pe Amazon sau de pe Booking, pot fi manipulate.

Cei de la Sunday Times au făcut o anchetă prin care au demonstrat asta, iar Financial Times a relatat despre un restaurant italian care a devenit celebru datorită recomandărilor de pe TripAdvisor. Atâta doar că restaurantul nici nu a existat vreodată.

Unul din trei bloggeri scrie despre produsele pe care le cumpără și mai mult de 40% din utilizatorii de internet își povestesc impresiile despre produse sau despre călătorii pe rețelele de socializare. Interesant este că 90% dintre utilizatorii de internet sunt înclinați să creadă ceea ce citesc pe aceste rețele. De ce ar minți cineva într-o postare pe Facebook? Ei bine, pentru că uneori oamenii mai și mint, sau poate sunt doar subiectivi, sau poate sunt plătiți să spună una sau alta. Mai mult de jumătate dintre cei care activează pe reţelele de socializare recunosc că textele trimise de prieteni i-au inspirat în planurile de călătorie şi aproape toţi apelează la recomandările prietenilor când aleg un produs.

Un al doilea trend, subsecvent, a decurs din apetitul pentru consum al societății - tot mai puține bunuri sunt reparate. Cele mai multe dintre ele sunt pur și simplu înlocuite cu altele noi. Achiziția de lucruri devine astfel un marker în viață, iar noile generații nu înțeleg existența cuiva care nu cumpără permanent lucruri.

Oamenii, mai ales cei tineri, nu își mai pun problema sensului pentru care se împrumută, sau a anilor în care vor trebui să dea banii înapoi. Ceea ce contează este momentul achiziției, prezentul, datoria fiind privită ca un apanaj al viitorului în care, cel mai probabil, vei avea mai mulți bani. Ei bine, nu întotdeauna acel viitor chiar se întâmplă.

Etichete: internet , prieteni , consum , recomandari , consumerism

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale