Sari la conținut

Retaileri: Nu sunt motive pentru scumpirea cărnii de porc cu 20%

Producătorii şi procesatorii susţin că preţul cărnii de porc a crescut în ultimul an cu aproximativ 40% şi avertizează că în această lună ar urma să fie înregistrate scumpiri de până la 20% pentru carnea proaspătă şi de 6-10% pentru preparatele din carne. Pe de altă parte, retailerii şi specialiştii din industria alimentară afirmă că nu există motive pentru astfel de creşteri de preţuri.

Misconceptions Surrounding Eating Pork And The Swine Flu Lower Hog Prices

Foto: Gulliver/GettyImages

Preţul cărnii de porc a ajuns la 5,5 lei pe kilogram în viu la începutul lunii aprilie la poarta fermelor din România, în creştere cu 37,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc (APCP).

„În fiecare an în perioada aceasta preţurile cresc. Am resimţit de la începutul anului când vindeam cu 4,7 lei pe kilogram, iar acum am ajuns la un preţ de 5,7 lei pe kilogram. A crescut cererea. Întotdeuna începând cu luna aprilie şi sfârşind cu luna septembrie există o curbă a creşterii. Din septembrie scade din nou. În această perioadă creşte consumul, ies oamenii la iarbă verde”, a afirmat preşedintele APCP, Ion Ladoşi, pentru News.ro.

Scumpirile au fost generate în principal de factori externi, în condiţiile în care România importă cantităţi importante de carne de porc.

„Este o chestiune legată de piaţa europeană. Având în vedere că exporturile către Asia sunt ridicate, cred că există o lipsă de carne de porc pe piaţa europeană şi asta a dus la o creştere de preţ. Anul trecut, pe vremea aceasta, preţul cărnii de porc era de 4 lei pe kilogram, iar acum este de 5,5 lei pe kilogram”, a precizat Ladoşi.

În acelaşi timp, proprietarul producătorului de mezeluri Cris-Tim, Radu Timiş, susţine că în aprilie preţurile vor creşte cu 10-20% în cazul cărnii proaspete de porc şi cu 6-10% în cazul mezelurilor, faţă de luna martie din acest an.

„Sunt două motive. Unul este ceea ce s-a întâmplat anul trecut când efectivele de matcă de scroafe au fost tăiate pentru că a fost cel mai mic preţ din ultimii cinci ani, legat de embargoul cu Rusia şi de o supraproducţie de carne de porc, iar în anul acesta a fost o cerere mai mare decât oferta”, a spus Radu Timiş, pentru News.ro.

„Partea asiatică a crescut cu 15%. Un purceluş de 22 de kilograme a ajuns de la 40 de euro la 82 de euro. S-a dublat preţurile purceluşilor într-un an”, a completat el. 

Producătorii şi procesatorii din România sunt influenţaţi de piaţa internaţională, iar estimările proprietarului Cris-Tim arată că preţul cărnii de porc va creşte cu 36% până la sfârşitul anului.

„Marea majoritatea a procesatorilor vor mări preţurile preparatelor din carne cu 6-10%, dar în ceea ce priveşte carnea proaspătă, luna aceasta vom vedea creşteri de 15-20%. Acolo este influenţa directă a celor ce cumpără carne la carcasă. Săptămâna trecută a fost înregistrat cel mai mare preţ la bursa din Germania: carcasa de porc a ajuns la 1,68 de euro”, a explicat Timiş, care se aşteaptă la noi scumpiri şi în luna mai. 

În prezent, preţul cărnii de porc a ajuns cu 40% mai mare faţă de aceeaşi perioadă din 2016, spun jucătorii din sector.

Pe de altă parte, retailerii şi specialiştii din industria alimentară susţin că nu există motive pentru astfel de creşteri de preţuri.

„Nu văd un motiv pentru a creşte preţul cărnii de porc atât timp cât nu avem o creştere substanţială a cărnii din import, pentru că balanţa se face între ce este în afară şi ce este în interiorul ţării. Şi nu văd ce ar duce la această creştere, nu cred în poveşti de genul acesta. Am discutat cu procesatori de carne şi mi-au spus că este o creştere sensibilă, dar care să nu îngrijoreze”, a declarat directorul departamentului Relaţii Instituţionale şi Dezvoltare Durabilă din cadrul Carrefour România, Florin Capăţână.

„Încercăm şi noi în urma discuţiilor avute să ţinem preţul la un nivel la care să nu simtă clientul. Deocamdată nu ştiu să existe pe piaţă o tulburare în preţul cărnii de porc”, a completat el. 

Şi preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară (FSIA), Dragoş Frumosu, susţine că nu există o justificare a unor astfel de scumpiri, având în vedere că preţul combustibilul nu s-a modificat, iar preţul furajelor nu a crescut atât de mult încât să ridice costul cărnii de porc cu până la 30%.

Totuşi, mulţi patroni din industria cărnii au fost afectaţii de creşterea salariului minim pe economie de la 1 februarie, de la 1.250 lei la 1.450 lei.

„Nu aş vrea să cred şi să aud cumva că preţul la carnii de porc creşte din cauza suportului financiar mare rezultat din creşterea salariului minim pe economie. Pentru că patronii ar trebuie să înţeleagă: chiar dacă suportul financiar pentru creşterea salariului minim a fost mare, este numai vina lor, pentru că 75% dintre angajaţi sunt plăţi cu salariul minim pe economie. Şi este una când creşti cu 200 de lei salariul minim pentru 25% dintre angajaţi şi alta este când majorezi salariile cu 200 de lei pentru 75% dintre angajaţi”, a spus Frumosu.

Potrivit preşedintelui FSIA, dacă preţul cărnii de porc ar creşte cu 30%, jumătate dintre firmele din sector vor da faliment în trei luni, pentru că puterea de cumpărarea a românilor nu poate suporta aceste scumpiri, iar carnea de porc este un produs care poate fi uşor substituit în consum.

„Românii mănâncă destul de multă carne şi, în condiţiile acestea, cantitatea vândută va fi mai mică, pentru că este posibil ca un kilogram de carne, care costa până astăzi 18 lei, de mâine să fie mai mult de 20 de lei. Atunci omul nu îşi va mai cumpăra 4 kg de carne pe lună, ci 3 kg”, a explicat Frumosu. 

Ultimele date ale Institutului Naţional de Statistică (INS) arată că preţul cărnii de porc a fluctuat nesemnificativ în primele două luni din acest an, crescând cu 0,04% în februarie faţă de finalul anului trecut, după un avans de 1,95% în întregul an 2016. 

 

Etichete: alimente , porci , carne de porc , pret carne de porc , scumpire carne porc , scumpire carne de porc

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale