Sari la conținut

Fond național de investiții în acțiuni pentru construirea autostrăzii Comarnic-Brașov

Foto:GettyImages

La jumătate de an după ce Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a pornit licitațiile pentru autostrada Comarnic-Predeal-Cristian, progresele în proiect lipsesc. Pentru primele patru sectoare dinspre Comarnic CNADNR a respins ofertele primite în timp ce propunerile pentru al cincilea sector, cel de lângă localitatea Cristian-Brașov, stau de trei luni la companie, fără a fi desemnat un câștigător.

Care este situația pe fiecare lot? Pentru primul lot de autostradă, respectiv km 111- km 115, licitația a fost pornită în iulie 2015. CNADNR a primit o singură ofertă din partea firmei Spedition UMB în valoare de 152 milioane lei, respectiv 8,4 milioane euro pe kilometru, preț la care inginerii de drumuri spun că nu poate fi construită o autostradă în zona respectivă. CNADNR a cerut firmei Spedition UMB mai mute informații privind oferta depusă, însă firma nu a oferit răspunsuri. În consecință CNADNR a respins oferta în cauză și a anulat procedura. ”Erau multe poduri, viaducte de construit și cu acest preț nu se putea construi autostradă în zona Comarnic. Probabil că nu a răspuns la solicitarea de informații tocmai pentru a fi exclus”, afirmă un inginer de drumuri care știe proiectul.

Nici loturile următoare, cuprinse între km 115-km162, nu au fost mai cu noroc. Aici CNADNR a scos la licitație reactualizarea studiilor de fezabilitate pentru a găsi traseul ideal, ce presupune cele mai puține exproprieri și defrișări. Joi însă compania a anunțat că a respins toate cele șapte oferte primite pentru refacerea studiului Dar care a fost fost motivele respingerii. Ofertele de SF au fost respinse pe motive care țin, mai mult sau mai puțin, de detalii. Firmei participante Search Corporation, asociată cu o firmă italiană, i s-a reproșat că proiectul similar prezentat cu titlul de experiență similară este unul cu detalii de execuție, nu proiect tehnic.

Singurul lot la care ofertele nu au fost încă respinse este ultimul aflat între localitățile Râșnov și Cristian. Pentru realizarea activităților de proiectare și construire la sectorul km 162 - km 168 compania a primit 10 oferte cu prețuri cuprinse între 92 milioane lei și 152 milioane lei, respectiv un preț pe kilometru cuprins între 3,4 milioane euro și 5,6 milioane euro. Ofertele au fost depuse la jumătatea lunii octombrie și deși au trecut trei luni de când au fost depuse CNADNR nu a luat o decizie în privința acestora.

Participanți la licitații nu se impacientează căci sunt obișnuiți cu astfel de întârzieri din partea CNADNR. ”În cazul autostrăzii Deva-Lugoj, câștigătorii au fost desemnați după zece luni. Aceasta știe compania să facă, aceasta face”, spune un participant la licitațiile pentru Comarnic-Predeal-Cristian. De regulă ofertele au însă o valabilitate limitată. În cazul lotului 2 Râșnov-Cristian acestea sunt valabile până în februarie 2016. Odată depășit termenul de valabilitate, CNADNR cere ofertanților să spună dacă își mențin ofertele, iar în majoritatea cazurilor aceștia își păstrează propunerile financiare.

Oficialii CNADNR susțin că este greșit să se creadă că toate aceste întârzieri ar demonstra intenția Ministerului Transporturilor sau a CNADNR de a trena proiectul. ”Loturile 1 și 2 sunt finanțate de la bugetul de stat. Din știința mea se va relau cât de curând licitația pentru lotul 1”, spune un oficial al CNADNR sunt protecția anonimatului.

Realizarea autostrăzii întâmpină însă și piedici financiare. Ani buni statul a sperat că va putea realiza autostrada printr-un Parteneriat Public Privat (PPP), procedură în care concesionarul vine cu banii necesari și face lucrările. Costurile mari presupuse, pregătirea necorespunzătoare a proiectelor a făcut însă ca PPP Comarnic Brașov să eșueze în două rânduri, anume în 2010 și în 2015.

Ca urmare speranțele oficialilor s-au îndreptat spre fondurile europene și spre bugetul de stat. Nu mai demult de luna decembrie, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, afirma că autostrada se va construi din fonduri structurale ale UE. Autostrada nu apare însă în lista proiectelor prioritare a fi realizate în perioada 2014-2020 prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). Explicația constă în faptul că atunci când s-a realizat Master Planul de Transporturi se spera că autostrada se poate face în concesiune. Oricum, lista proiectelor candidate la fondurile UE este aglomerată. Pe lângă proiecte noi aceasta include și așa-zise proiecte fazate, adică proiecte ce trebuiau terminate în vechiul exercițiu financiar și a căror închidere va consuma fonduri din actualul exercițiu. În cel mai bun caz, autostrada Comarnic Brașov ar putea fi construită din Fondul European de Dezvoltare Regională, dedicat proiectelor ce nu sunt pe axele principale de transport. ”Finanțarea ar putea fi de 85% urmând ca statul să pună 15% din proiect și partea de TVA”, ne-a declarat un oficial al Ministerului Transporturilor, sub protecția anonimatului.

Complementar, spune acest oficial, există în fază incipientă proiectul de realizare a unui așa zis Fond național de investiții în acțiuni. ”Una dintre alternativele luate în calcul este alcătuirea unui fond național de investiții în acțiuni care să funcționeze cumva asemănător cu Fondul Proprietatea. Fondul va fi alimentat cu acțiuni la companii de stat care vor funcționa ca o garanție pentru luarea unor împrumuturi. Restituirea acestora se va face din dividendele ce revin statului pentru aceste acțiuni ”, explică el. Acest sistem va fi complementar celui din fonduri UE, adaugă acesta. Variantele par a fi singurele ce ar funcționa pentru finanțarea autostrăzii. Aceasta deoarece realizarea autostrăzii de la bugetul de stat nu pare a mai fi posibilă. Plata lucrărilor de la buget ar pune presiune pe deficitul bugetar care se îndreaptă oricum spre 3% din PIB. ”Anul acesta bugetul o sumă de 220 milioane euro pentru autostradă însă proiectul se întinde pe mai mulți ani apărând probleme pentru deficit”, spune oficialul MT. Oricum scoaterea proiectului de pe lista PPP a dus și la micșorarea valorii estimate a acestuia, de la 1,6 miliarde euro la 997 milioane euro, spune oficialul indicat.

Etichete: autostrada , brasov , cnadnr , Comarnic - Braşov , a3 , concesionare , compania de drumuri , constructie autostrada , finantare lucrari

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale