Sari la conținut

România, depășită în 2016 de Kosovo sau Bosnia la km noi de autostradă

Cu doar 15 kilometri de autostradă noi deschiși în perioada 2016-2017, România se plasează la acest capitolul în urma majorității țărilor vecine.

După ce Ministerul Transporturilor s-a lăudat cu inaugurarea a 15 kilometri noi de autostradă la începutul acestui an, de fapt aceștia fiind doar o parte a unui sector cu o lungime totală de 28,6 kilometri care trebuie definitivat, România nu va deschide niciun kilometru de autostradă în acest an.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) s-a fript în urmă cu câțiva ani cu ciorbă în cazul alunecărilor de pe lotul 3 din Sibiu Orăștie, iar acum suflă și în iaurt.

Mai multe loturi de autostradă care trebuiau terminate în acest an și la care lucrările au fost realizate în absența unor autorizații de construire valide vor rămâne nefolosite, chiar dacă stadiul de execuție este aproape de 100%. Este vorba de loturile 3 și 4 din Sebeș – Turda, construite de italienii de la Tirrena Scavi și, respectiv, de austriecii de la Porr.

În cadrul unei deplasări recente pe şantier, oficialii CNAIR au descoperit însă unele fisuri şi drenuri neconforme, declara recent Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Dacă nu vor fi remediate problemele constatate, recepţia nu va fi efectuată, spunea purtătorul de cuvânt al CNAIR. Acesta a explicat că după precedentul cu lotul 3 din Autostrada Sibiu – Orăştie, CNAIR pune accentul pe calitate şi nu îşi mai asumă deschiderea de autostrăzi cu lucrări neconforme sau nefinalizate integral.

În primăvara anului trecut guvernarea tehnocrată a adoptat soluții superficiale privin lucrările. Acestea fuseseră făcute fără autorizații de construire ceea ce era și este ilegal și sancționat dur de lege. Desigur, fiind vorba de o companie de stat și nu de cetățeni nu au existat sancțiuni. O decizie a Guvernului din primăvara lui 2016 a stabilit că lucrările realizate până la acel moment să fie expertizate de firme de inginerie care să stabilească dacă lucrările au fost corespunzătoare.

Odată obținute certificatele pentru lucrări au fost acordate și autorizațiile de construire. Acum CNAIR dă semn că nu se mai grăbește cu inaugurările. În țările din jur lucrurile curg normal, fără astfel de artificii, iar rezultatele se văd.

Cifrele privind kilometrii de autostradă deschiși de fiecare țară europeană sunt disponibile aici.

Kosovo este o entitate mică cu o suprafață mai redusă decât cea a județelor Constanța și Tulcea împreună. Este departe de a avea puterea economică a României și nici banii sau finanțările UE. Spre exemplu, bugetul inițial al CNAIR prevedea pe 2017 nu mai puțin de un miliard de euro pe sectorul rutier. Suma primită de compania noastră de stat este jumătate din bugetul total al Kosovo. Cu bani primiți CNAIR ar fi putut construi 100 de kilometri de autostradă în zonă de câmpie și deal. Spre deosebire Kosovo se poate baza doar pe un PIB de 6,65 miliarde dolari, față de 180 miliarde al României. Cu toate acestea în decembrie 2016 Kosovo a inaugurat 20,4 de kilometri de autostradă între Priștina și Babush.

În Serbia numărul sectoarelor de autostradă deschise în 2016 este mai mare decât în România. Inaugurările din 2016 au fost: aprilie, A1 Grabovnica – Grdelica 5.6km și Dobanovci – podul Ostruznica 10.1km, noiembrie A2 Ljig – Preljina, 40.4km, decembrie 2016 A4 Ciflik – Stanicenje, 12.1km . Un total de 68,3 kilometri. Dealtfel Serbia, o țară cu un PIB de cinci ori mai mic decât al României și fără fonduri UE, are o rețea de autostrăzi comparabilă cu cea a României, respectiv 782 kilometri de autostradă.

La rândul ei Bosnia și Herțegovina a deschis și ea, anul trecut, mai mulți kilometri de autostradă decât România. Porțiunea Prnjavor – Johovac, inaugurată în septembrie 2016, are o lungime de 34.5km.

De departe însă țara cu cele mai multe inaugurări de autostrăzi și drumuri expres din Europa Centrală și de Est este Polonia. În iulie 2016 au fost inaugurate patru proiecte, respectiv A1: Lodz-Nord A2 – Tuszyn, 40.6km , S8 (drum expres): Rzgow – Lodz-Sud A1, 5.1km , S7: nord de Milomlyn-Sud Milomlyn Nord, 1.0km și A4: Rzeszow-Est (S19) – Jaroslaw-Vest 41.2km . În august a fost inaugurat A4: vest de Jaroslaw-vest, 1.5km , în septembrie S8: vest de Mezenin – Mezenin 4.1km , în octombrie S3, Miedzyrzecz-Nord – Miedzyrzecz-Sud 6.4km și S19, Lublin-Weglin – sud de Lublin-Weglin 1.6km , în decembrie S19 Lublin-Slawinek (S17) – Lublin-Weglin 9.2km, S7: sud de Milomlyn-Nord – Milomlyn-Sud, 3.1km, S7 – sud de Milomlyn-Nord – Milomlyn-Sud, 3.1km, S8: Zambrow-Est – Vest de Mezenin,11.3km, S8: vest de Mezenin – Mezenin,4.1km.

În pofida rezultatelor proaste în România promisiunile fără acoperire sunt frecvente. În iulie ministtrul Transporturilor pormitea 90 de kilometri de autostradă. ”Am spus că până la sfârşitul anului vom inaugura 90 de kilometri de autostradă. Primii 15 i-am dat în folosinţă pe Lugoj-Deva lotul II, urmând să deschidem loturile III şi IV Sebeş-Turda, loturile III şi IV Lugoj-Deva şi intrarea în Bucureşti pe cei trei kilometri. Am discutat cu constructorii şi fiecare şi-a asumat termenele, dar vreau să văd că se respectă şi din punct de vedere al calităţii”, spunea ministrul Răzvan Cuc, remaniat între timp.

 

Etichete: autostrada , Polonia , Ministerul Transporturilor , cnair , Razvan Cuc , autostrada serbia

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale