Înainte de încheierea summitului COP26, activiștii climatici au dezumflat roțile mașinilor din Glasgow

Data actualizării: Data publicării:
Jamie MacConnacher/ twitter
În geamurile mai multor mașini din partea de vest a orașului au fost lăsate pliante cu un mesaj care îi informa pe șoferi că mașinile lor „încalcă standardele climatice și poluează”. Colaj foto: Jamie MacConnacher/ twitter

În ultimele două zile ale summitului climatic COP26 din Marea Britanie, activiștii pentru climă au declarat că au dezumflat anvelopele mai multor mașini „de lux” parcate în Glasgow, pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la emisiile de dioxid carbon generate în atmosferă, scrie BBC News

În geamurile mai multor SUV-uri din partea de vest a orașului au fost lăsate pliante cu un mesaj care îi informa pe șoferi că mașinile lor încalcă standardele climatice și poluează”.

Poliția din Scoția a transmis că a fost informată de aceste incidente și a mărit patrulele în zonă. „Suntem conștienți de aceste incidente și anunțăm că vor exista patrule sporite în zonă pentru a asigura liniștirea rezidenților locali”, au declarat autoritățile. 

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Incidentele au fost făcute publice după ce farmacistul Jamie MacConnacher a descoperit că cele două anvelope din față ale Land Rover-ului său au fost dezumflate joi dimineață. Totodată, acesta a declarat jurnaliștilor de la BBC Radio Scotland că alte câteva mașini de pe strada sa și din cartier au fost vizate de incidente similare.

„Nu cred că producerea de pagube persoanelor care posedă aceste vehicule este modalitatea corectă de a stopa criza climatică. Cei care au făcut asta nu știu care este motivul pentru care cineva are o astfel de mașină”, a spus MacConnacher. 

Acesta a mai spus că înțelege că este nevoie de o schimbare în privința protejării mediului, dar a precizat că are nevoie de o mașină care necesită transportarea de marfă, ori o mașină electrică nu i-ar ușura munca. În plus, acesta a povestit că infrastructura de încărcare nu este atât așa disponibilă în partea de oraș în care locuiește. 

„Nu ai unde să încarci o mașină electrică în afara apartamentului tău, așa că pentru mine nu este fezabilă în prezent ideea de a-mi achiziționa o mașină electrică”, a mai precizat farmacistul.

Un grup de activiști climatici și-a revendicat ulterior responsabilitatea pentru incidente, spunând că au dezumflat anvelopele a aproximativ 60 de vehicule în „cartierul bogat” din Glasgow. 

Protestatarii au spus că „dacă șoferii de mașini 4x4 ar fi o națiune, ar fi al șaptelea cel mai mare poluator de pe planetă. Dacă nu își vor asuma responsabilitatea pentru distrugerea climatică pe care o produc, noi îi vom sancționa”. Unul din liderii activiștilor climatici a declarat pentru BBC Radio Scotland că „trebuie să facem asta pentru că trebuie să arătăm oamenilor că responsabili pentru criza climatică sunt oameni bogați”. 

„Faptul că le-am dezumflat roțile la mașină este un inconvenient minor, care nu îi va perturba într-un mod semnificativ. Ceea ce va perturba cu adevărat viața oamenilor și îi va ucide este criza climatică cauzată de oamenii bogați, în principal de proprietarii de SUV-uri”, a mai spus liderul grupării de protestatari.

Jamie MacConnacher, care conduce zilnic aproximativ 40 de km până în comitatul scoțian Stirlingshire, pentru serviciu, a spus că are nevoie de o mașină mare, deoarece se confruntă adesea cu „condiții dificile” pe drum în timpul iernii. Joi, după incident, a întârziat 45 de minute la serviciu și a spus că dacă nu avea acces la o pompă, ar fi putut exista consecințe pentru pacienții săi.

Zeci de mii de activiști de mediu au călătorit la Glasgow în ultimele două săptămâni pentru conferința ONU privind schimbările climatice. Aceasta se încheie vineri și este așteptat ca cele aproximativ 200 de delegații ale statelor să semneze un acord final care prevede, printre altele, renunțarea la utilizarea combustibililor fosili, în ciuda unei campanii acerbe din partea importanților producători de cărbune, petrol și gaze pentru eliminarea acestei prevederi din textul final.

De altfel, vineri dimineață a fost publicată o nouă versiune a draftului care încă se negociază la COP26. Acesta păstrează o referință la combustibilii fosili, însă limbajul a fost ușor diminuat față de versiunea anterioară prezentată în această săptămână. 

Proiectul actual solicită accelerarea „eliminării treptate a energiei pe bază de cărbune și a subvențiilor ineficiente pentru combustibilii fosili”, în timp ce proiectul anterior nu includea cuvântul „ineficient”. Totuși, dacă este menținut, chiar și în forma sa actuală, ar fi primul acord privind clima după un COP, care face vreo mențiune despre rolul combustibililor fosili, cel mai mare contributor la criza climatică provocată de activitățile umane, notează CNN.

Citește și: 22 de țări, inclusiv China și India, cer să se elimine capitolul privind „atenuarea schimbărilor climatice” din acordul final al COP26

Obiectivul principal al COP26 constă în a menține „în viață” ținta de stopare a creșterii temperaturii medii globale la nivelul de 1,5 grade Celsius, ceea ce înseamnă că țările trebuie să se angajeze să ajungă la emisii „net-zero” până în 2050. Asta înseamnă reducerea cât mai mult posibil a emisiilor de gaze cu efect de seră, până când o țară absoarbe aceeași cantitate de emisii din atmosferă pe care o emite.

Noile angajamente climatice naționale de la COP26 privind o abordare mai dură a schimbărilor climatice în acest deceniu ar duce la o încălzire globală cu 2,4 grade Celsius până la finalul acestui secol. Pragul este cu mult peste limita de 1,5 grade Celsius, țintă la care s-au angajat în 2015 țările semnatare ale Acordului climatic de la Paris. 

Citește și: Cu cât contribuie, de fapt, la distrugerea climei planetare marii semnatari ai angajamentelor de la Glasgow

Editor : Marco Badea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri