O "populație fantomă" s-a desprins din oamenii moderni și a trăit în Africa în urmă cu 500.000 de ani

Schelet craniu mormant musulman Timisoara-Mediafax Foto-Adi Piclisan

O populație misterioasă a trăit în Africa de Vest acum 500.000 de ani, iar oamenii de știință cred că genele lor se păstrează în oameni și în ziua de azi, informează CNN,

Această "populație fantomă" pare să se fi desprins din oamenii moderni, iar acest proces ar fi avut loc între 360.000 și 1 milion de ani în urmă, spun cercetătorii de la Universitatea din California.

Acești "oameni fantomă" au avut copii cu strămoșii africanilor din ziua de azi, la fel cum oamenii de Neanderthal au avut copii cu strămoșii europenilor din ziua de azi, susțin geneticienii Arun Durvasula Sriram Sankararaman în lucrarea publicată în jurnalul "Science Advances".

Genele lor se regăsesc și în oamenii moderni

ADN-ul provenit de la această populație dispărută constituie între 2 și 19% a moștenirii genetice care se regăsește în oamenii din Vestul Africii în ziua de azi.

Cercetătorii de la Universitatea din California spun că "numeroase studii au dezvăluit că au existat contribuții la moștenirea genetică a africanilor din ziua de azi, însă natura acestor contribuții rămânea puțin cunoscută".

Acum, oamenii de știință au reușit să treacă peste aceste neajunsuri și au descoperit "fantoma" tribului de hominini folosind modele generate de computer și ADN modern.

Astfel, au reușit să construiască "harți ale moștenirii genetice" care cuprind populațiile din Nigeria, Sierra Leone și Gambia.

Cercetătorii au comparat genomii oamenilor din Africa de Vest cu genomii oamenilor de Neanderthal și Denisova, pentru a aflat dacă au existat încrucișări între o populație necunoscută de hominini, ai căror strămoși s-au desprins din arborele genealogic înaintea oamenilor de Neanderthal. Datele arată că în acest proces ar fi fost implicate mai multe populații.

Profesorul Joel D. Irish, un bioarheolog de la Universitatea din John Moores din Liverpool, a declarat pentru CNN că probabil există numeroase populații vechi. "Cred că la un moment dat au existat tot felul de populații, cu gene puțin diferite astfel încât să aibă un aspect puțin diferit". Potrivit acestuia, este posibil să fie descoperite tot mai multe "populații fantomă" în viitor.

Editor web: Vlad Mironescu