Război pe Prosecco, în Italia. Celebrul vin spumant autentic se va numi altfel

Data publicării:
Champagne glasses
Foto: Guliver/GettyImages

Prosecco e vinul spumant „made in Italy” care oferă o alternativă ușoară, dar aromată, la șampanie. Există însă o problemă, pentru că prosecco era produs doar într-o anumită zonă, din nordul țării. Cu toate acestea, noii și marii producători au intrat pe piață, dar potrivit tradiționaliștilor precum Francesco Drewsian, diluează marca. Rezultă, se pare, premisele unui război. Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 21:30 și în reluare sâmbăta de la ora 19:30.

Viță de vie - cât vezi cu ochii. De trei generații, familia lui Francesco Drusian deține aici o podgorie. E mândru de aceste dealuri imposibil de ocolit pentru că sunt casa unui Prosecco autentic. Faptul că în vale alţii fac reclamă unui produs cu același nume îl scoate din sărite.

Mândria producătorilor tradiționali de Prosecco

 

„În reclamele lor vedeți poze cu frumoasele noastre dealuri. Cu toate acestea, Prosecco-ul lor nu vine de aici. Nu poți face reclamă unei zone pe care nici măcar nu o deții!”, spune Francesco Drusian, viticulto.

 

Solul bogat în minerale pe pantele abrupte de la Valdobbiadene conferă soiului de struguri Glera aroma unică pentru Prosecco. Dar numai o parte din Prosecco-ul vândut în toată lumea provine de la producători precum Francesco Drusian.

 

„Aici s-a născut Prosecco, între Valdobbiadene și Conegliano, datorită eforturilor străbunicilor noștri. Mulțumită lor, vinul nostru spumant este cunoscut și îndrăgit în întreaga lume”, spune Francesco Drusian.

Acest tip de publicitate, făcută de concurența din zonele joase, este sub demnitatea lui. Este reclamă inclusiv la un Prosecco mixt - în roșu sau portocaliu! Acest produs fabricat în masă este realizat pe 25.000 de hectare în 500 de crame.

Prosecco de câmpie, industrial, o afacere profitabilă

„Anul trecut, am vândut aproape 500 de milioane de sticle de Prosecco! Asta înseamnă mai multă influență de piață și un grad mai mare de recunoaștere a produsului! Toți producătorii de Prosecco au de câștigat”, susține Stefano Zanette, președintele „Consorțiul Prosecco DOC”.

În marile podgorii cu mari rezervoare din oțel, accentul e pus pe cantitate. Stefano Zanette reprezintă producătorii de vin spumant cu denumire de origine controlată. Certificarea DOC este acum valabilă în nouă provincii din regiunile italiene de nord Veneto și Friuli.

 

„Acest lucru înseamnă că viticultorii tradiționali trebuie să reducă un pic producția și să deschidă piața și pentru noi, cei de la câmpie: în acest fel, produsul în sine, Prosecco, se poate bucura de un succes de durată!” - spune Stefano Zanette.

Inacceptabil!

Așa ceva e inacceptabil pentru producătorii de Prosecco clasic! În Valdobbiadene vor să-și apere produsul protejat cultural de concurența de la câmpie. Un grup de viticultori cu tradiție se întâlnește în această crama veche.

Ei aleg cea mai bună sticlă în fiecare an: Prosecco-ul trebuie să fie curat și făcut numai din strugurii cultivați aici.

 

„Calitatea ridicată a Prosecco-ului produs în zonele joase ne face munca dificilă. Ne străduim să ne păstrăm identitatea intactă”, spune Loris Dall'Acqua, enolog și viticultor.

Viticultorii au modelat acest peisaj cultural de-a lungul generațiilor și au primit chiar și o recunoaștere din partea UNESCO.

Strugurii trebuie culeși cu mâna pentru un Prosecco clasic

Dar totul vine cu un preț. În podgoriile lor, strugurii trebuie recoltați cu mâna. Pantele sunt prea abrupte pentru utilaje. Fiecare metru pătrat necesită de cinci ori mai multe ore de muncă decât la câmpie.

„Fiecare ciorchine de struguri trebuie tăiat manual, fiecare coș trebuie transportat în sus sau în jos pe dealuri”, arată  Loris Dall'Acqua, enolog și viticultor.

În zonele joase, însă, mașinile recoltează strugurii! Lumile se ciocnesc - lumile Prosecco.

În Valdobbiadene, producătorii sunt mai convinși ca niciodată că trebuie să-și apere identitatea. Francesco Drusian nu va accepta compromisuri în ceea ce privește mâncarea și băuturile. Tradiția e tradiție!

„Suntem cine suntem. Suntem conservatori și nu dorim ca minunatul nostru deal să fie pur și simplu globalizat și comercializat ca zonele joase”, spune Francesco Drusian, viticultor.

Francesco Drusian merge până în pânzele albe pentru a-și proteja vinul spumant special - așa că nu-l va mai numi Prosecco. În viitor, va fi cunoscut doar ca Valdobbiadene Superiore.

Editare web: Luana Păvălucă

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri