Sari la conținut

Propagandă pe bani publici. Cum l-a servit presa de stat pe Viktor Orban, în campania electorală

Mai mulți jurnaliști ungari din rețeaua publică MTVA au povestit, pentru The Guardian, cum au transmis canalele de stat mesaje favorabile premierului Viktor Orban, care a obținut, duminica trecută, un nou mandat de premier. Manipularea și știrile false au fost la ordinea zilei în campanie electorală pentru alegerile legislative, au mărturisit ziariștii din țara vecină.

Chancellor Angela Merkel Meets With Hungarian Prime Minister Viktor Orban

Viktor Orban / Foto: Getty Images

Jurnaliștii de la MTVA au relatat că rețeaua s-a concentrat pe știri negative despre refugiați și migranți, insistând asupra legăturilor acestora cu criminalitatea și terorismul. Cu o zi înaintea alegerilor din Ugaria, postul M1 anunța eronat că atacul din orașul german Münster a fost comis de un terorist islamist. Totul pe fondul puternicului discurs anti-imigranție transmis de Viktor Orban.

N-am mai trăit așa ceva, nici măcar la MTVA: a fost o minciună pe față”, a povestit unul dintre ziariștii ungari, sub protecția anonimatului.

Una dintre țintele majore ale propagandei guvernamentele a fost omul de afaceri George Soros, acuzat că, împreună cu opoziția și cu oficialii de la Bruxelles, pune la cale distrugerea Ungariei prin deschiderea granițelor pentru migranți periculoși.

Cred că acest lucru a generat o atmosferă de teamă. Reflexe pavloviene au fost create pentru cuvinte ca pericol, terorism, migranți, opoziție, Soros și Bruxelles. Toleranța este criticată în mod frecvent, iar sentimentul anti-imigraționist este prezentat ca singura opinie validă”, a mai spus jurnalistul.

El și colegii săi cred că aceste mesaje veneau direct de la guvern. Cei care lucrau la știri despre Viktor Orban primeau o listă de cuvinte-cheie. „Uneori, editorul vorbea la telefon cu cineva și ne dicta întreaga știre. Nu știm cine era la celălalt capăt al firului”, a mărturisit un jurnalist.

Mai multe documente transmise din greșeală unor angajați ai MTVA și intrate în posesia The Guardian par să confirme această versiune. Directivele editoriale de la partidul lui Orban au fost preluate ad literam și trimise ziariștilor de la presa de stat. Țintele erau previzibile: George Soros, opoziția și activiștii antiguvernamentali.

M-am simțit îngrozitor, pentru că am văzut că putem influența și am influențat oamenii”, mai spus unul dintre ziariștii din rețeaua media MTVA, care primește anual o finanțare de peste 250 de milioane de euro.

Pe de altă parte, cotidianul privat Magyar Nemzet din Ungaria, unul dintre cele două ziare de opoziţie cu frecvenţă zilnică din această ţară, îşi va înceta apariţia, după 80 de ani de la înfiinţare, după victoria prim-ministrului Viktor Orban la alegerile legislative.

Magyar Nemzet este deţinut de Lajos Simicska, fost aliat al prim-ministrului Viktor Orban, cu care a intrat apoi în conflict, devenind unul dintre cei mai vocali oponenţi ai acestuia în campania electorală.

Proprietarul ziarului Magyar Nemzet va închide şi postul de radio Lanchid Radio, în timp ce televiziunea Hir TV, deţinută de acelaşi grup, va suferi modificări.