Cel mai mare și mai rapid asteroid se va apropia la cea mai mică distanță de Pământ pe 21 martie, anunță NASA

asteroid aproape de pamant
Asteroidul 2001 FO32 va trece pe lângă Pământ pe 21 martie. Foto: nasa.gov

Cel mai mare asteroid care se preconizează că va trece pe lângă pe planeta noastră în anul 2021, de două ori cât cea mai înaltă clădire din lume, se va apropia de Pământ cel mai mult pe 21 martie, anunță NASA. Acest eveniment va oferi astronomilor o oportunitate rară de a arunca o privire către această relicvă din perioada formării Sistemului Solar.

Asteroidul se va apropia până la aproximativ 2 milioane de kilometri de Pământ şi va reprezenta o valoroasă oportunitate ştiinţifică pentru astronomi. Numit 2001 FO32, asteroidul va trece la de peste 5 ori distanţa dintre Pământ şi Lună, neexistând pericol de coliziune cu Terra, cel puţin pentru secolele ce vor urma, notează Agerpres.

"Cunoaştem foarte bine traseul orbital din jurul Soarelui al lui 2001 FO32, pentru ca a fost descoperit acum 20 de ani şi a fost urmărit de atunci," a declarat Paul Chodas, director al Center for Near Earth Object Studies (CNEOS), din cadrul Jet Propulsion Laboratory (California de Sud). "Nu există niciun risc ca asteroidul să se apropie mai mult de 1,25 milioane de mile de Pământ (2 mil. km. n.r.)."

2001 FO32, cel mai mare asteroid care trece pe lângă Terra în 2021

În timpul călătoriei sale, 2001 FO32 va ocoli Pământul cu o viteză de aproximativ 124.000 km/h - mult mai rapid decât majoritatea asteroizilor care trec pe lângă Pământ, mai scrie sursa citată. Motivul vitezei neobişnuite a asteroidului este orbita sa în jurul Soarelui, care este foarte înclinată şi alungită, formând un unghi de 39 de grade faţă de planul orbital al Pământului. Pe această orbită asteroidul ajunge mai aproape de Soare decât de Mercur (la periheliu) şi respectiv de două ori mai departe de Soare decât Marte (la afeliu). Asteroidul completează o orbită odată la 810 zile.

După vizita sa scurtă din acest an, asteroidul se va apropia din nou de Terra în anul 2052, când va trece la aproximativ şapte distanţe lunare (2,8 milioane km).

Asteroidul 2001 FO32 a fost descoperit în martie 2001 prin programul Lincoln Near-Earth Asteroid Research (LINEAR) din Socoroo, New Mexico. După măsurători optice, mărimea acestuia a fost aproximată la 1 km. În urma unor cercetări mai recente, efectuate de NEOWISE, 2001 FO32 pare a avea mai puţin de 1 km în diametru - undeva între 440 şi 680 metri.

Chiar dacă dimensiunile reale ale acestui asteroid sunt mai mici decât cele estimate iniţial, 2001 FO32 rămâne cel mai mare asteroid care trece pe lângă Terra în 2021. Ultimul asteroid de mărimi semnificative care s-a apropriat de planeta noastră a fost 1998 OR2, pe 29 aprilie 2020. Chiar dacă 2001 FO32 este mai mic decât 1998 OR2, el va trece de trei ori mai aproape de Pământ.

Editor : A.A.