Sari la conținut

Cel mai ciudat dinozaur

Cel mai ciudat dinozaur care pare să fi existat vreodată pe Pământ a fost reconstituit de cercetători, iar rezultatul e surprinzător: avea un aspect ieșit din comun, o combinație între un velociraptor și o gâscă, avea pene și prefera să trăiască pe apă, relatează Agerpres.

Era de mărimea unui curcan, avea gâtul ca de lebădă, iar membrele superioare similare înotătoarelor; avea picioare lungi și dinți ascuțiți ca acele. Popula, acum circa 75 de milioane de ani, râurile și lacurile din zona Mongoliei de astăzi ducând un stil de viață amfibiu unic, potrivit Reuters.

Oamenii de știință au descris într-un studiu publicat în revista „Nature” dinozaurul numit Halszkaraptor escuilliei, care se deplasa pe două picioare pe sol, într-o poziție verticală asemănătoare cu cea a unui struț, dar care își petrecea cea mai mare parte a timpului plutind pe apă și își folosea gâtul lung pentru a prinde pești mici, insecte, moluște și crustacee.

„Combină trăsături diferite de la mai multe grupe de dinozauri, într-o combinație neașteptată și bizară” a declarat unul dintre principalii autori ai studiului, Andrea Cau, paleontolog la Muzeul Geologic Capellini din Bologna. „Aduce cu o combinație între un Velociraptor și o gâscă”, a precizat acesta.

Viața semiacvatică a acestui dinozaur este aproape nemaiauzită până acum în rândul dinozaurilor.

Oamenii de știință cred că Halszkaraptor, un văr apropiat al liniei dinozaurilor care conduce către apariția păsărilor, era acoperit cu pene. Însă penele sunt rareori conservate în fosile și nu a fost găsită niciuna aparținând acestei specii.

Spre deosebire de alte păsări, membrele sale din față erau relativ mici, iar din punct de vedere structural, acestea în mod clar nu semănau cu aripile, după cum a explicat Philip Currie, paleontolog la Universitatea din Alberta, un alt membru al echipei de cercetători.

„În apă, probabil că era un înotător care se deplasa încet, probabil similar unei lebede, și își utiliza membrele din față pentru a controla direcția în timp ce înota”, a declarat Cau.

Cercetătorii au utilizat un dispozitiv de scanare sofisticat, numit „synchrotron” pentru a putea „privi” în interiorul rocii, astfel încât să poată observa detaliile anatomice ale fosilei perfect conservate, aproape intacte.

„Halszkaraptor era capabil să alerge ca și ceilalți dinozauri și, probabil, vâna prada utilizând o strategie de ambuscadă prin care gâtul lung era folosit pentru a prinde cu rapiditate animalele mici. De asemenea, era capabil să înoate și să vâneze în apă pe baza aceleiași strategii de ambuscadă, mulțumită gâtului său lung și flexibil”, a precizat Cau.

Botul dinozaurului era jos și subțire, ceea ce îl face mai apropiat ca aspect de o pasăre. „Cred că avea un trai asemănător cu cel al unei păsări de țărm sau al unui bâtlan”, a adăugat Currie.

Halszkaraptor_escuilliei

FOTO: wikipedia.org

Acest dinozaur nu se remarcă doar prin aspectul său ciudat, ci și prin traseul alambicat parcurs de fosilă până a ajuns să fie examinată de oamenii de știință. Aceasta a fost furată dintr-un sit din sudul Mongoliei și vândută unor colecționari particulari înainte de a fi găsită de comerciantul francez de fosile François Escuillié, care i-a verificat autenticitatea, a achiziționat-o și a înmânat-o cercetătorilor.

Fosila va intra în colecția instituției științifice mongoleze, precizează Reuters.

Numele fosilei a fost ales în semn de omagiu față de Escuillié și de regretatul expert în dinozauri Halszka Osmolska, de origine poloneză.

Etichete: dinozauri , Halszkaraptor escuilliei , dinozaurul gasca , dinozaur amfibiu , dinozaur pasare