Eșec la prima încercare a roverului Perseverance de a colecta o mostră de rocă de pe Marte

gaura facuta de roverul perseverance pentru prelevarea de roci de pe Marte
Eșec pentru roverul Perseverance în prima sa încercare de a colecta o probă de rocă de pe Marte Foto: NASA

NASA anunță că roverul Perseverance a eşuat în prima sa încercare de a colecta o bucată de rocă de pe Marte. Această probă urma să fie prima dintre cele aproximativ 30 de mostre care vor fi aduse pe Pământ în câţiva ani pentru a fi analizate.

Agenţia spaţială americană a publicat vineri fotografii care arătau clar, lângă umbra vehiculului, o mică movilă cu o gaură în centru - prima săpătură făcută de robot pe Planeta Roşie. „A început prelevarea de probe”, anunța pe Twitter Thomas Zurbuchen, directorul departamentului ştiinţific al agenţiei spaţiale americane. Ulterior, însă, datele transmise de rover către Pământ au indicat faptul că nu a fost colectat niciun eşantion în această primă încercare de prelevare de roci.

„Acesta nu este rezultatul la care ne aşteptam, există întotdeauna un risc atunci când ne lansăm într-o explorare fără precedent”, a comentat Zurbuchen într-un comunicat. „Sunt convins că avem echipa potrivită pentru această operaţiune şi vom persevera pentru a găsi o soluţie care să ne asigure succesul în viitor”, a adăugat oficialul NASA.

Testul de forare de vineri trebuie acum studiat în detaliu pentru a determina ce nu a mers bine înainte ca echipa să poată programa următoarea încercare de colectare de probe.

Când vor fi aduse eșantioanele pe Pământ

Procesul de colectare a unui eşantion - de mărimea unei crete şi sigilat într-un tub ermetic - este estimat să dureze în total aproximativ 11 zile. Roverul transportă 43 de tuburi din titan destinate să aducă eşantioane de roci şi praf pentru analize viitoare pe Pământ. Scopul este de a căuta semne de viaţă străveche, cum ar fi urme de viaţă microbiană fosilizate în roci, dar şi de a înţelege mai bine geologia marţiană şi clima planetei.

NASA plănuieşte o misiune care să aducă eşantioanele pe Pământ în anii 2030 pentru a fi analizate cu instrumente mult mai sofisticate decât cele care pot fi duse pe Marte în prezent.

Dezvoltarea şi construcţia roverului a costat aproximativ 2,5 miliarde de dolari şi a durat opt ani. Misiunea a decolat din Florida în urmă cu aproape un an. Modulul, care are dimensiunile unui SUV mare, a aterizat la 18 februarie în craterul Jezero, despre care oamenii de ştiinţă cred că a găzduit un lac adânc acum 3,5 miliarde de ani, un mediu care ar fi putut crea condiţiile necesare pentru viaţa extraterestră.

Împreună cu roverul a fost dus pe Marte şi un mini-elicopter. La mijlocul lunii aprilie, acesta a decolat de pe Marte - marcând primul zbor pe o altă planetă. De atunci, elicopterul Ingenuity a efectuat 11 zboruri, iar misiunea sa iniţială de 30 de zile a fost prelungită.

Editor : Luana Pavaluca