Sari la conținut
News Alert

STUDIU. Insecta-martor? Țânțarii ar putea fi folosiți pentru rezolvarea crimelor

Un viitor în care țânțarii pot avea o contribuție decisivă la rezolvarea unor cazuri de crimă? Fantezie de roman asburd sau probabilitate științitică semnificativă? Cercetătorii optează pentru a doua variantă.

Să ne imaginăm următoarea situație: în plin act al crimei, făptașul este ciupit de un țânțar. Criminalul dispare, în urma lui nu există dovezi concludente. Totuși, un martor a fost omis: țânțarul care și-a înfipt acul microscopic în ceafa lui și care, susțin oamenii de știință, i-ar putea declina identitatea.

Cercetătorii japonezi de la Universitatea din Nagoya au demonstrat că sângele uman extras din corpul unui țânțar poate revela idenditatea persoanei până la 48 de ore distanță de la momentul ciupiturii, relatează AFP.

„Această tehnică poate utilă în cercetările poliției privind locul crimei. În viitor, ar putea oferi dovezi care pot fi folosite pentru a condamna infractorii”, a explicat cercetătorul Toshimichi Yamamoto.

Yamamoto și colegii săi au vrut să afle cât timp poate fi stocat într-un țântar o urmă de ADN. Cercetătorii au extras sângele colectat de țânțari care au ciupit mai mulți voluntari în cadrul experimentului. Apoi, au folosit o tehnică de reacție în lanț specifică metodologiei de analiză din domeniul criminalisticii, amplificând mostra de ADN.

În urma acestei matrițe analitice, cercetătorii au descoperit că pot „urmări” traseul de proveniență al sângelui chiar și la două zile distanță de la momentul ciupiturii.

Două specii de țânțari au fost folosite în experiment – Culex pipiens pallens și Aedes albopictus.

Etichete: japonia , ADN , tantari , criminalistica , nagoya