Industria auto europeană se află într-un moment de cumpănă: între închidere de fabrici și concurența chineză, viitorul rămâne incert

Viitorul industriei auto europene este incert. Mai multe fabrici de mașini de pe continent, dar și din America de Nord, riscă să fie închise în acest an. Aceste închideri ar afecta inevitabil și producătorii de componente și ar avea efecte în lanț în economiile europene, care se confruntă deja cu probleme. Spre exemplu, în România, industria manufacturieră, unde o mare pondere o are industria auto și de componente, este cu 5,4% sub nivelul prepandemic. În Germania, producția industrială, în ansamblul său, este cu 10% mai mică decât înainte de pandemie.
Mai multe fabrici de automobile din Europa și America de Nord riscă să fie închise sau vândute în acest an, deoarece constructorii auto au o supracapacitate de producție și trebuie să facă față unei concurențe puternice pe partea de prețuri, se arată într-un raport al companiei de consultanță Gartner.
Experții spun că producătorii de pe cele două continente își vor reduce cel mai probabil capacitatea de producție, în condițiile în care se confruntă cu ținte mai dure de mediu, dar și cu potențiale tarife vamale. În același timp, China va continua să domine piața vehiculelor electrice ca urmare a avantajului să în domeniul software-ului și electrificării.
Reprezentanții Gartner spun că închiderile și vânzările sunt mai probabile în țările cu costuri ridicate, din cauza concurenței în creștere.
Șefii din industria auto europeană se tem de perturbări din cauza înăspririi normelor europene privind emisiile de dioxid de carbon, în condițiile în care nerespectarea acestora ar putea aduce amenzi de miliarde de euro pentru producătorii auto.
Președintele organizației franceze de lobby auto PFA spune că industria auto din Europa este departe de a atinge obiectivele privind mașinile electrice pentru 2030 și 2035, când ar urma să nu se mai vândă mașini noi cu motoare termice.
Dar, pentru a nu fi amendați, constructorii auto ar putea fi obligați să crească artificial vânzările de mașini electrice și să le reducă pe cele cu motoare pe benzină. Având în vedere reticența consumatorilor față de mașinile electrice, strategia ar putea duce la scăderea vânzărilor.
Situația din industria auto europeană este analizată atent de constructorii chinezi. Oficialii și producătorii auto din China urmăresc închiderile de fabrici de pe continent și sunt interesați de preluarea unor dintre acestea, în special a uzinelor Volkswagen din Germania, arată o sursă citată de Reuters.
Grupul german analizează utilizări alternative pentru fabricile sale din Dresda, unde producția va înceta anul acesta, și Osnabruck, care nu va mai produce din 2027, ca urmare a eforturilor de reducere a costurilor. Iar vânzarea fabricilor ar fi mai ieftină decât închiderea lor și ar aduce producătorului auto între 100 și 300 de milioane de euro fiecare.
Cumpărarea unei fabrici ar permite Chinei să-și sporească influența în puternica industrie auto din Germania.
Construirea de mașini în Germania pentru a fi vândute în Europa ar permite producătorilor chinezi de mașini electrice să evite plata taxelor vamale pentru vehiculele importate din China și ar putea reprezenta o amenințare suplimentară pentru competitivitatea producătorilor europeni.
Reprezentanții Camera de Comerț chineze din Berlin a confirmat că investitorii chinezi sunt interesați de sectorul auto din Germania, pe care îl consideră o investiție pe termen lung, importantă din punct de vedere strategic. Asta deoarece mulți producători auto din China cred că a câștiga pretențioșii consumatori germani reprezintă un indicator cheie pentru succes.
Dar, în prezent, companiile chineze sunt îngrijorate de modul în care ar fi primite de sindicatele germane, care dețin jumătate din consiliile consultative ale firmele germane și cer garanții privind locurile de muncă.
Așa că ele caută locații pentru fabrici și în alte zone din Europa pentru a evita taxele vamale impune anul trecut de Comisia Europeană pentru a contracara ceea ce a numit subvențiile neloiale din China.
Multe au optat să construiască fabrici noi, în țări cu costuri mai reduse și cu sindicate mai slabe. Astfel, BYD își face uzine noi în Ungaria și Turcia, Leapmotor a început printr-un voint venture producția la fabrica Stellantis din Polonia, iar Chery Auto va începe să producă vehicule electrice la o fabrică deținută anterior de Nissan, în Spania.