DIGICULT. De ce am mai citi?

02022013 20citit-47283

Pentru unii mumă, pentru alții „crimă si pedeapsă", cititul nu lasă indiferent pe nimeni. Cum se vede lectura de la... catedră? Studiază situația, la rece, profesorii și criticii literari Liviu Papadima, Paul Cernat și Daniel Cristea Enache.

„Pierde tot mai mult teren acel model de lectură pe care îl considerăm noi fundamental. Modelul acela de lectură în care te închizi într-o cameră, într-un spațiu izolat, și-ți acorzi răgaz, îți acorzi tihnă și citești un text cu atenție”, spune Liviu Papadima.

„Cred că există o scădere a numărului de cititori de beletristică - nu știu dacă este cazul și pentru carțile utilitare, e o alta discuție - despre motive: lucrurile sunt direct legate de importanța socială din ce în ce mai scăzută a literaturii, implicit de banii care sunt puși în joc pentru supraviețuirea literaturii române, în particular. Și totul are o legătură directă cu prabușirea învațamântului românesc umanist”, consideră Paul Cernat.

În comunism, cititul era oaza de libertate

În timpul regimului comunist, cititul era singura oază de libertate. Într-o țară cu granițele închise, lectura îți dădea curajul de a visa și de a spera. După 1990, romanele clasicilor au intrat în competiție directă cu literatura de consum.

„După 90, în libertate, când s-au diversificat seturile de opțiuni ale fiecărui fost cititor, literatura a trebuit să lupte cu aceste lucruri, așa cum până la urmă a luptat și cinematograful, și teatrul...toate artele”, explică Cristea Enache.

Însă in comunism și în capitalism marile teme au rămas aceleași. „Rămân aceleași - dragostea, moartea, destinul - și vor rămâne aceleași. Există însă și teme vandabile, teme care fac valuri pe o anumită perioadă, nu știu, acum 2-3 ani au fost temele vampirice, vampirologi în neștire, sau dinozaurii după Jurassic Park sau lucruri de genul ăsta. Temele astea sunt în bună măsură și o afacere de marketing”, spune Papadima.

Profesioniștii lecturii

Mai există însă și profesioniști ai lecturii, adevărații dependenți de cuvinte și de puterea lor.

„Aceștia sunt cititorii adevărați: cei care citesc pentru că au această pasiune și nu pentru că nu au altceva mai bun de facut. Dintre acești cititori fac parte și tinerii. Nu sunt adeptul acestor teorii catastrofice, criziste, conform cărora tinerii citesc cel mai puțin, iar bătrânii cel mai mult. Dimpotrivă, fiecare promoție vine cu cititorii ei”, este de părere Daniel Cristea Enache.

Ce viitor are lectura?

Astăzi, tot mai mulți tineri preferă să scrie pe bloguri sau pe rețele de socializare, decât să pună mâna pe carte. Ce viitor are lectura în aceste condiții? „De ce să mint, am emoții cu privire la viitorul carții și al lecturii, pentru că - asta e - trăiesc din asta, nu pot trăi fără asta și m-aș simți foarte prost într-o lume pentru care importanța cărții și a cititului va scădea mai mult decât a scăzut deja”, subliniază Paul Cernat.

Indiferent de calitatea cititorilor, cuvântul va rămâne. Pentru că a fost de la .. început. Și, mai ales, pentru că, vorba cronicarului, „nu există zăbavă mai plăcuta decât cetitul cărților”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate