Sari la conținut
News Alert

Tonomate cu veşti bune

„CAPRICORN. E o perioadă bănoasă şi poate reuşiţi să semnaţi încă un contract sau să vă asiguraţi o colaborare lucrativă.” „BERBEC. O persoană dragă vă sună ca să vă întâlniţi şi să luaţi masa împreună, pentru consolidarea relaţiei.” „TAUR. Un proiect intră în linie dreaptă, iar cu banii câştigaţi vă veţi cumpăra o altă maşină.” „FECIOARĂ. Sunteţi pe punctul să ieşiţi la rampă cu ceva nou, care să vă aducă faimă şi o meritată avansare.” „BALANŢĂ. Ajungeţi la consens cu nişte parteneri de afaceri pentru un succes sporit în domeniu.” (De)cupajul provine din horoscopul de dimineaţă al ProTV-ului, unde, după mai bine de două decenii de carieră, Neti Sandu pare hotărâtă să ameninţe longevitatea profesională a lui Mugur Isărescu.

Neti Sandu nu e singura furnizoare de horoscop, nici pe departe. Potrivit sloganului „Horoscopul scuză mijloacele”, o mulţime de emisiuni TV, matinale sau nu, taie felii din tortul împlinirii şi ni le pun în farfurie. Întâlnirea cu horoscopul devine aproape inevitabilă. Înainte să te speli pe dinţi, afli că „săgetătorii îşi rezolvă o problemă de suflet”. Duci cafeaua la gură tocmai când eşti anunţat că „leii au parte de multă pasiune”. Te pregăteşti să ieşi pe uşă, dar vocea prezentatoarei îţi dă de veste că „peştii pot primi nişte bani” (îţi vine să ricanezi şi să completezi ştirea cu „dacă fetiţele fac rost de clienţi, în ciuda ploii”). Revista de front a zodiilor găseşte pe toată lumea veselă, fericită şi împăcată. Nu se vede firicel de nor pe cerul albastru al horoscopului.

Se impun câteva întrebări, de bună seamă. Prima ţine de conţinutul fără excepţie pozitiv al acestei rubrici, care subînţelege ideea de pansament afectiv. De ce nu se dau şi veşti proaste la rubricile TV (şi din ziare) ale horoscopului? De ce e totul trandafiriu şi aromat? De ce scorpionii şi fecioarele nu au parte şi de veşti mai puţin plăcute? Nu de lucruri dramatice sau catastrofale, nu de traume sau de ghinioane sinistre, dar de ceva care să iasă măcar un pic din şotronul armoniei zâmbitoare. Chiar aşa, de ce nu încasează nimeni o amendă pentru parcare neregulamentară? De ce nu e nimeni surprins fără bilet în autobuz? De ce nu pierde nimeni trenul? De ce nu contractează nimeni un guturai banal? Lucrul e cu atât mai derutant cu cât apetitul pentru programele de ştiri despre violuri, electrocutări sau accidente de maşină nu scade. E adevărat, suntem mari consumatori de veşti proaste care-i privesc pe alţii, nu pe noi.

A doua întrebare ţine de inconsecvenţa dinăuntrul consecvenţei. Heralzii horoscopici vestesc numai de bine, dar de multe ori se contrazic între ei. Dacă la ProTV cei care câştigă la loto sunt gemenii, la Antena 1 norocul dă peste raci. Dacă pe postul public succesul profesional îi saltă în schemă pe vărsători, la Prima TV beneficiarii sunt taurii. Berbecul primeşte la Realitatea ceea ce obţine leul la TV City şi tot aşa. Cine are curiozitatea să confrunte hatârurile de destin ale zodiilor într-o zi anume, la întâmplare, va constata că ele diferă de la un post la altul. Şi atunci nu-ţi rămâne decât să te întrebi cum e cu putinţă un asemenea ghiveci? Oare rostul primar al horoscopului e să umple două minute de emisiune? Iar lipsa de conţinut poate trece atât de uşor drept conţinut?

A treia întrebarea se referă la durata şi rezistenţa acestor produse care pot fi numite, fără teama de-a greşi, însăilări sau încropeli. Cum se explică longevitatea horoscopului din emisiunile noastre de televiziune? Cum se numeşte elementul care conferă atractivitate, miză şi interes unor asemenea modalităţi de pierdere a timpului? O explicaţie poate fi stăruinţa cu care insistă românul să fie minţit frumos. În fond, dacă la fiecare rundă de alegeri dăm crezare unor promisiuni care trec de multe ori dincolo de utopic, de ce nu i-am crede şi pe toboşarii matinali ai horoscopului, chit că oferta lor se încalecă neîndemânatic şi jenant cu a concurenţei?

Singurul lucru pe care-l afli urmărind horoscopul e că nu afli nimic. Şi asta nu doar fiindcă există oameni care se pricep să vorbească fără să spună ceva, ci şi fiindcă furnizorii de veşti bune şi-au luat de la o vreme precauţia registrului prezumtiv. Primind pesemne critici de la unii privitori care au confruntat oferta zodiacală cu realitatea şi au descoperit un decalaj enorm, furnizorii în cauză şi-au reformulat aşa-zisele informaţii. „Vei câştiga la loto” devine „Aţi putea să câştigaţi la loto”, iar „Soţul vă va duce într-o excursie la Florenţa” se preschimbă în „Soţul ar putea să vă ducă într-o excursie la Florenţa”. Dacă nu câştigaţi nimic şi dacă, în loc de Toscana, rămâneţi în Dristor, Tomis III, Craioviţa sau Mănăştur, asta nu mai e vina nimănui. Şi, fireşte, prezumtivul rezolvă şi gogoşi mai mari, din categoria „U2 ar putea să concerteze la Teheran” sau „Neymar Jr. ar putea să se transfere la Recolta Urzicuţa”. Vă rămâne doar să deschideţi televizorul-tonomat şi în ziua următoare, în aşteptarea unei alte veşti bune. Sau a unui erzaţ.

 

Etichete: radu paraschivescu , horoscop

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale