Sari la conținut
News Alert

Proiect. Garanție de cinci ani pentru electrocasnice

Produsele electronice şi electrocasnice ar putea avea o garanţie de cinci ani. Este un proiect al parlamentarilor europeni, după ce tot mai mulţi clienţi s-au plâns că echipamentele se strică prea repede şi de multe ori imediat ce au ieşit din garanţie.

Cele mai multe produse IT, electronice şi electrocasnice au acum doi ani garanţie. Mulţi români sunt convinşi că este chiar durata de viaţă a echipamentelor.

„Ştiu ce produse cumpăram acum 30 de ani, am un televizor micuţ sport, la ţară la maică-mea. Acum orice cumperi imediat se strică, iei un bec şi nici nu apuci să îl foloseşti, ce să zic, 2-3 luni şi s-a ars. Prăjitoarele de pâine, nu mai vorbesc, şi sandwich maker”, spune un cumpărător.

Iar cine vrea garanţie suplimentară plăteşte în plus.

„Clienţii pot beneficia de garanţie extinsă de până la trei ani, timp în care produsul poate fi înlocuit în caz de daună completă. Spre exemplu, în cazul unui televizor cu o diagonală de 108 cm, costă 275 de lei”, relatează Roxana Vântu, reporter Digi24.

Unii au o strategie când pleacă la cumpărături.

„Televizor iau doar cap de serie tot din acest motiv, să stea în top măcar câţiva ani, maşini de spălat la fel, frigider la fel, iau ce e mai bun la ora actuală să ştiu că am linişte câţiva ani”, spune un cumpărător.

Pentru a-i proteja pe clienţi, parlamentarii europeni propun ca produsele să aibă afişată durata preconizată de utilizare şi o garanţie mai mare. Mai mult, producătorii ar putea fi obligaţi să ofere piese de schimb utilizatorilor care vor să îşi repare aparatele.

Din experienţa pe care o avem, pe anumite categorii de produse este mai puţin implementabilă. De exemplu, un smartphone are o viaţă de utilizare undeva la 1-2 ani de zile, pentru că în 3-4-5 ani devine atât de depăşit, încât poţi să ai garanţie oricât, nu îl ajută mult ca device. Nu îşi mai face funcţia de bază”, spune Mihai Pătraşcu, directorul unui magazin online.

Acum, doar 10% dintre clienţi folosesc serviciul de garanţie extinsă, în special pentru laptopuri, televizoare şi maşini de spălat.

O garanţie obligatorie de cinci ani ar duce la schimbarea mai rară a echipamentelor, spun comercianţii. Oricum, românii sunt codaşi în Europa la acest capitol. Frigiderul sau maşina de spălat sunt înlocuite, în medie, la 8 ani, faţa de 5 ani în vestul Europei. În Suedia, costul pentru repararea produselor are TVA redus, iar în Finlanda vânzătorul este responsabil pentru problemele apărute chiar după expirarea garanţiei.

Pe aceeași temă