Sari la conținut
News Alert

Sute de mii de angajaţi din România, în pericol de a fi daţi afară

Conceptul de supermarket cu autoservire prezentat zilele trecute de Amazon ar putea avea o influenţă puternică asupra comerţului din întreaga lume. Tehnologia le permite magazinelor să renunţe la vânzători. Sunt puse astfel în pericol milioane de locuri de muncă la nivel global. În România câteva sute de mii.

casa-de-marcat

Cei care lucrează în comerţ sunt de regulă vulnerabili din punct de vedere profesional şi social. Calificarea nu le permite să îşi găsească uşor o slujbă în alt domeniu. Şi sunt şi oameni care sunt bine pregătiţi, dar au ajuns să lucreze în magazine tocmai pentru că nu şi-au mai găsit de muncă în domeniul studiat. Totuşi, nu se poate vorbi încă de o apocalipsă a locurilor de muncă în comerţ. Iar salvarea slujbei de vânzător ar putea veni din partea cumpărătorilor.

Într-un magazin, pe lângă rolul de casier, vânzătorul are şi rol de paznic. Se asigură că toate produsele din coş sunt achitate. De aceea, casele cu auto-servire din supermarketuri au fost însoţite mereu şi de riscul furturilor. Însă acest risc este redus considerabil de noile tehnologii, precum cele din conceptul de magazin prezentat de curând de Amazon.

Ceea ce înseamnă că se apropie perioada în care magazinele nu vor mai avea nevoie de vânzători. Problema este că foarte mulţi oameni depind de locurile de muncă din comerţ. Inclusiv în România. Potrivit celor mai recente date de la Inspecţia Muncii, citate de Wall-Street.ro, în supermarketuri, hipermarketuri şi în chioşcurile dintre blocuri lucrează 257.000 de oameni.

Iar datele registrului comerţului şi raportările de la Ministerul de Finanţe arată că, în topul zece al celor mai mari angajatori de anul trecut, au fost cinci lanţuri de magazine. La Kaufland lucrau peste 13.000 de oameni, la Auchan peste 9.000, iar la Mega Image 8.000.

Automatizarea vânzărilor ar putea să aibă un impact puternic asupra acestor locuri de muncă. Totuşi, adoptarea noilor tehnologii va fi un proces îndelungat. Unele magazine mari din România deja au instalat case de marcat cu autoservire, însă vânzările continuă să fie procesate în mare parte de casieri.

Renunţarea la vânzători şi existenţa unor sisteme bune anti-furt ar ajuta comercianţii să îşi micşoreze cheltuielile. Însă casierii mai au un rol. Dau o faţă umană comerţului. Iar asta contează foarte mult.

O analiză Financial Times arată că, în Statele Unite, Walgreens, cea mai mare reţea de farmacii a început să renunţe la casele cu autoservire, deoarece clienţii le-au folosit prea puţin. La fel s-a întâmplat şi în Germania, unde numărul de case de marcat cu autoservire este mic deoarece cumpărătorii vor să fie serviţi de o persoană.

Iar oficialii Carrefour din Franţa au declarat că personalul uman reprezintă piatra de temelie a afacerilor companiei.

Totuşi, considerentele financiare ar putea deveni prioritare dacă marile reţele de magazine vor ajunge la concluzia că este mai ieftin să investească în senzori şi scanere automate ale codurilor de bare decât să plătească oamenii care încasează banii de la cumpărători.

Etichete: financiar , angajati , supermarketuri , locuri munca , casieri

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale