Analiză De ce dispar navele chinezești de pe sistemele de monitorizare. Încă o lovitură pentru transportul maritim global, înainte de Crăciun

Data actualizării: Data publicării:
Containere maritime în portul Lianyungang din China.
Containere maritime în portul Lianyungang din China. Foto: Profimedia Images

Navele din apele teritoriale chineze dispar de pe sistemele de monitorizare. Izolarea tot mai mare a Chinei de restul lumii, alături de o neîncredere tot mai mare în influența străină, poate fi responsabilă pentru această situație, arată o analiză a CNN.

Analiștii spun că au început să observe o scădere a traficului în transportul maritim spre sfârșitul lunii octombrie, în momentul în care China se pregătea să adopte o legislație care reglementează confidențialitatea datelor.

De obicei, companiile de date privind transportul pot urmări navele din întreaga lume, deoarece sunt echipate cu un sistem de identificare automată numit AIS.

Acest sistem permite navelor să trimită informații – cum ar fi poziția, viteza, cursul și numele – către stațiile care se află de-a lungul coastelor, folosind unde radio de înaltă frecvență. Dacă o navă se află în raza de acțiune a acestor stații, informațiile pot fi furnizate prin satelit.

Dar acest lucru nu se mai întâmplă în a doua cea mai mare economie din lume, un jucător esențial în comerțul global. În ultimele trei săptămâni, numărul navelor chineze care trimit semnale a scăzut cu aproape 90%, potrivit datelor de la furnizorul global de date de transport maritim VesselsValue.

„În prezent, asistăm la o reducere la nivelul industriei a semnalelor AIS terestre în China”, a spus Charlotte Cook, analist principal de comerț la VesselsValue.

Ministerul Afacerilor Externe al Chinei a refuzat să comenteze această situație. Biroul de Informații al Consiliului de Stat, care acționează ca birou de presă pentru guvern, nu a răspuns solicitărilor pentru o reacție pe acest subiect.

Dar analiștii cred că au găsit vinovatul: legea privind protecția datelor cu caracter personal, care a intrat în vigoare la 1 noiembrie în China. Aceasta cere companiilor care prelucrează date să primească aprobare de la guvernul chinez înainte de a putea lăsa informațiile personale să părăsească teritoriul chinez - o regulă care reflectă teama Beijingului că astfel de date ar putea ajunge în mâinile guvernelor străine.

Legea nu menționează datele transmise de nave, dar furnizorii de date chinezi ar putea să rețină informațiile ca măsură de precauție, spune Anastassis Touros, liderul AIS la Marine Traffic, un important furnizor de informații de urmărire a navelor.

„De câte ori apare o nouă lege, avem o perioadă de timp în care toată lumea trebuie să verifice dacă lucrurile sunt în regulă”, a spus Touros.

Cook a spus că colegii ei din China i-au spus că unele transpondere AIS au fost scoase de pe stațiile situate de-a lungul coastelor chinezești la începutul lunii, la cererea autorităților de securitate națională. Singurele sisteme permise trebuiau instalate de „părți calificate”.

Nu toate datele au dispărut: sateliții pot fi încă folosiți pentru a capta semnale de la nave. Dar Touros a spus că atunci când o navă este aproape de țărm, informațiile colectate în spațiu nu sunt la fel de bune ca cele care pot fi adunate la sol.

„Avem nevoie de stații terestre pentru a avea o imagine mai bună”, a adăugat el.

Având în vedere că se apropie Crăciunul, una din cele mai aglomerate perioade pentru transportul de mărfuri, pierderea informațiiloe din China continentală - care găzduiește 6 dintre cele mai aglomerate 10 porturi de marfă din lume - ar putea crea mai multe probleme pentru industria transportului maritim global, care deja se confruntă cu probleme. Lanțurile de aprovizionare sunt tensionate, deoarece porturile extrem de aglomerate se luptă să țină pasul cu cererea de mărfuri care revine rapid după criza provocată de pandemie.

Companiile de transport maritim se bazează pe datele AIS pentru a prezice mișcarea navelor, pentru a urmări tendințele sezoniere și pentru a îmbunătăți eficiența porturilor, spune Cook de la VesselsValue. Ea a spus că lipsa datelor diin China „ar putea avea un impact semnificativ asupra vizibilității lanțului de aprovizionare”. China este unul dintre importatorii majori de cărbune și minereu de fier, precum și un mare exportator de containere.

„Pe măsură ce trecem în perioada Crăciunului, va avea un impact foarte mare asupra lanțurilor de aprovizionare și acesta este cel mai important element în acest moment”, a spus Georgios Hatzimanolis, strateg pentru trafic maritim.

El se așteaptă ca pierderea datelor despre navele din China să aibă „un impact mare asupra lanțului de aprovizionare”, deoarece companiile pot pierde informații cruciale despre orele de andocare, descărcare și plecare a navelor.

Lanțul global de aprovizionare este deja supus unui „stres uriaș” și „nu are nevoie de un alt factor pentru a face lucrurile și mai complicate”, a adăugat el.

Partenerii noștri