Sari la conținut

Investiții în fericire. Studiile arată că achiziţiile scumpe se transformă în dezamăgiri

Oamenii sunt programaţi să regrete cumpărăturile scumpe. Chiar dacă muncesc ani de zile pentru o maşină nouă şi pierd alte câteva luni până hotărăsc exact ce să cumpere, pe termen lung, oricum ar fi e o investiţie proastă. Nu neapărat pentru că maşină nu face banii, ci pentru că în final maşină nu îi mai face fericiţi.

Investiţiile dese în micile plăceri aduc per total mai multă satisfacţie decât o investiţie mare care pe termen lung nu mai impresionează. E valabil mai ales dacă sunt cumpărate experienţe şi nu lucruri materiale. Un studiu efectuat pe un eşantion de o mie de americani a aflat că 57% sunt conştienţi că sunt mult mai satisfăcuţi dacă investesc în bilete la un concert sau într-o călătorie. Astfel de experienţe rămân mai mult în memorie şi simplă amintire a lor aduce o nouă doză de fericire.

Deşi nu cumpără nimic tangibil, consumatorii ajung să aprecieze mai mult o astfel de investiţie. Foarte multe studii ajung însă la o concluzie comună - cel mai bun mod de a fi fericit e să faci pe altcineva fericit. Prin analizarea unor imagini ale creierului cu ajutorul unui dispozitiv de scanare s-a observat că ajutorul oferit altcuiva aprinde tocmai părţile care nasc sentimentul de satisfacţie. Investiţiile în binele altora se simt că investiţii în propria persoană şi sunt mai puternice şi mai durabile decât sumele mari date pe maşini sau case.

Dezamăgirea finală după o achiziţie scumpă este explicabilă prin faptul că psihicul uman se adaptează şi obişnuieşte destul de repede cu ce îl înconjoară.

Dan Gilbert, unul dintre cei mai de seamă psihologi de la Harvard, arată că deşi puterea de adaptare e un avantaj uriaş pentru starea de bine, e în acelaşi timp şi un mare dezavantaj. În urmă unui eveniment negativ, cumva starea de spirit se reechilibrează după ce persoană se obisnuieote cu un eşec sau cu o pierdere, dar acelaşi lucru se întâmplă şi la ceva timp după un eveniment foarte bun.

O achiziţie oricât de mare, oricât de dorită sfârşeşte inevitabil prin a fi total ignorată. Devine parte din normal şi după ceva timp consumatorul nu mai simte niciun dram de satisfacţie. Omul prin natură lui e construit să se adapteze la stimuli. O investiţie în ultimul iPhone aduce un dram de fericire iniţial dar după ceva timp, se va simţi că un telefon că oricare altul. Pe termen lung, oamenii ajung să ignore total beneficiile unei noi maşini sau ale unei case oricât de fabuloase ar fi. Ajunge ceva obişnuit în peisaj.

Dacă fericirea nu durează, în timp pot apărea chiar frustrările - fiindcă persoană simte că a plătit prea mult pentru achiziţie sau pentru că iniţial a avut aşteptări nerealiste. Pur şi simplu nu ne putem imagina dinainte exact cum ar fi să deţinem un anume obiect, realizăm doar părţile bune. În Canada, un sondaj recent a descoperit că majoritatea oamenilor visează să aibă o casă pe malul unui lac. Însă dorinţa e atât de fantezistă încât cei mai mulţi nu se gândesc deloc la eventualele dezavantaje, la izolarea de oraş, la distanţă de magazinele de unde se pot aproviziona sau la miile de insecte sau animale care trăiesc acolo şi care în practică le-ar complică viaţă.

Etichete: achiziții , investiții fericire , bani fericire

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale