GRAFICĂ. Cum ar fi fost doborât avionul ucrainean în Iran

grafica avion

Avionul ucrainean prăbușit în apropiere de Teheran ar fi fost doborât cu rachete trase cu ajutorul unui sistem fabricat în Rusia. Acuzația la adresa Iranului vine dinspre Canada și Statele Unite, care susțin că au și dovezi în acest sens. Oficialii de la Teheran neagă informațiile și cer guvernelor de la Washingtonul și Ottawa să facă publice datele care arată că aeronava Boeing 737 a fost țintită de rachete. 176 de oameni au pierit în catastrofa aviatică. Luni, Ambasada Iranului la București a anunțat că va deschide o carte de condoleanțe pentru victimele catastrofei aeriene.

În imaginile de mai sus a fost surprins momentul în care avionul ucrainean cu 176 de oameni la bord ar fi fost lovit de rachete trase de iranieni. Pentagonul a fost primul care a anunțat că sateliții săi au detectat semnale de la două proiectile cu puțin timp înainte ca acesta să explodeze și să se prăbușească, ucigându-i pe toți oamenii de la bord.

Premierul canadian a fost cel care a dat glas suspiciunilor tuturor.

Dovezile indică faptul că avionul a fost doborât de o rachetă sol-aer iraniană. Este posibil să fi fost un act neintenţionat”, a anunțat joi premierul canadian Justin Trudeau.

Aeronava Boeing 737 ar fi fost doborâtă cu ajutorul sistemului mobil de rachete sol-aer, Tor M1, fabricat de Rusia.

Zbura pe deasupra unei zone destul de periculoase şi cineva ar fi putut face o greşeală. Unii spun că de vină a fost o problemă tehnică, dar eu personal nu cred în această variantă”, a declarat președintele american Donald Trump.

Iranul a negat că avionul a fost doborât de rachete. Inițial, autoritățile de la Teheran refuzaseră ajutorul experților americani de la Boeing, dar au revenit asupra deciziei.

„Motivul prăbușirii nu este deocamdată clar. Dar, așa cum am spus, nu l-a lovit nicio rachetă. Trebuie să aflăm de ce a izbucnit un incendiu, care a fost motivul. Dorim să arătăm că suntem onești. Le permitem americanilor, francezilor, canadienilor, suedezilor și ucrainenilor să vină și să asiste la investigația privind prăbușirea”, a declarat Ali Abedzadeh, șeful aviației civile din Iran.

Declarațiile sunt întărite de ambasadorul iranian la București. A folosit armata iraniană rachete sol-aer în acea noapte? a fost întrebat, vineri, ambasadorul. „Nu am nicio informație în acest sens. Nimeni dintre autoritățile iraniene și de la aeroport nu confirmă așa ceva”, a declarat Morteza Abutalebi, ambasadorul Iranului la București.

(VIDEO. Simulare grafică: cum ar fi fost doborât avionul ucrainean de rachetele rusești trase de Iran)

Avionul Boeing 737-800 care s-a prăbușit aparținea companiei Ukraine International Airlines. Aeronava decolase la ora locală 5 și 12 de minute de pe aeroportul din Teheran către Kiev cu 176 de oameni la bord, pasageri și un echipaj format din 9 persoane. După doar două minute, la ora României 5 și 14 de minute, timp în care ajunsese la altitudinea de 2.415 metri, s-a prăbușit la aproximativ 10 kilometri de locul de unde plecase. Piloţii avionului nu au transmis niciun semnal SOS, dovadă că oricare ar fi fost cauza dezastrului, s-a întâmplat brusc și nu a lăsat timp comandantului să reacționeze.

Generalul Alexandru Grumaz: Avioanele astea n-au avut niciodată probleme cu motoarele

Generalul în rezervă Alexandru Grumaz a explicat la Digi24 că din punctul lui de vedere, avionul a fost doborât de forțele iraniene cu rachete Tor, dar admite că e posibil ca sistemul să se fi declanșat automat și să nu fi fost făcute verificări.

„Pentru mine, ca militar, nu există urmă de îndoială că acel avion n-a fost doborât de forțele iraniene”, a spus generalul în rezervă. „În decembrie 2005, Iranul a cumpărat 29 de bucăți de Tor M1. Sunt sisteme de rachetă sol-aer mobile. Toată această achiziție a valorat 700 de milioane de dolari. Americanii s-au opus în momentul acela și din sursele pe care le am eu, ei au orientat deja în vremea respectivă sateliții de joasă altitudine asupra sistemelor de apărare antiaeriană ale Teheranului. Este clar că această rachetă de vreo 3,55 metri lungime și care poate transporta vreo 15 kg de explozibil având o viteză de 2,8 mach a plecat spre avionul respectiv. Fiecare avion are un transponder, deci în relația pe care o are avionul cu centrul de coordonare a zborului, indiferent în ce zonă e, se schimbă mesaje codificate, se cheamă squawk, în traducere este țipăt și este un cod care se transmite. Centrul operațional întreabă avionul ce tip de avion e și unde e și el răspunde ce tip și hei, sunt aici, în locul cutare. Or, aceste lucruri nu au fost, trebuiau verificate. Fiecare stație Tor are o grilă după care verifică, pentru că pe radar nu vezi decât un punct luminos, există o grilă specială care verifică ce avion e. Or, cel ce a fost acolo n-a verificat așa ceva. Plus de asta, e posibil ca să se fi declanșat și automat, acest sistem are și posibilitatea să tragă și automat.

Nu știm ce s-a întâmplat acolo, cert este că două rachete au plecat spre avion. Rachetele n-au lovit avionul, au explodat lângă avion și au împroșcat cu schije avionul, din cauza aceasta s-a întâmplat acea explozie, pentru că au lovit tot rezervorul cu combustibil. Avioanele astea n-au avut niciodată probleme cu motoarele. Un avion dacă are o problemă cu motorul să ia foc, ori îl stinge, ori reușește să-l aducă la sol, există sisteme de stingere. Nu s-a întâmplat niciodată ca un avion, din cauză că i-a luat foc un motor și a fost stins, să se prăbușească la o anumită distanță”, a explicat generalul Alexandru Grumaz la Digi24.

Editor: Luana Păvălucă

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate