Cum s-a ajuns la ideea de Brexit? Pariul pierdut al lui David Cameron

brexit big ben londra
Sursa: Guliver/Gettyimages

Uniunea Europeană se pregătește pentru un eveniment istoric. Pentru prima oară, un stat membru părăsește blocul comunitar. La 31 ianuarie, Marea Britanie se va retrage din Uniune, la 47 de ani de la aderare. Trăim oare un cataclism politic și economic, care anunță, poate, alte plecări? Sau visul european al unui continent unit merge mai departe?

Despărțirea dintre Londra și Bruxelles se va produce pe 31 ianuarie, după trei ani și jumătate de dispute, acuzații și negocieri istovitoare. Tăvălugul a pornit la 23 iunie 2016.

23 iunie 2016, o zi pentru istorie

23 iunie 2016 rămâne în cărțile de istorie drept una dintre cele mai mari surprize din existența Uniunii Europene. A fost ziua în care britanicii au decis prin referendum că vor să iasă din blocul comunitar. Uniunea Europeană s-a trezit atunci în fața celei mai mari provocări de la înființare. Toată lumea realiza că, pentru prima dată, o țară va părăsi blocul comunitar, iar situația a dat naștere și unui nou cuvânt: Brexit. Până să se ajungă, însă, la referendumul efectiv, britanicii au avut parte de o campanie electorală cu de toate: momente tensionate, promisiuni și fenomenul fake news, alimentat din plin pe rețelele de socializare.

Nu cred că ar fi corect ca eu să încerc să fiu căpitanul care conduce ţara spre următoarea destinaţie”, spunea David Cameron, premierul Marii Britanii.

24 iunie. Dublu șoc

Era 24 iunie 2016, iar lumea întreagă se trezea în faţa a două veşti neaşteptate: Marea Britanie urma să iasă din Uniunea Europeană şi regatul rămânea fără premier. David Cameron şi-a anunţat demisia după ce a pierdut cel mai mare pariu politic din istoria recentă a ţării.

Cu un an înainte, hotărât să le închidă gura criticilor din partid, el convocase un referendum pentru ieşirea din blocul comunitar. A vrut să demonstreze că e capabil să conducă negocierile cu Bruxelles-ul, ca să obţină mai multe avantaje pentru britanici. Un gest care avea să se dovedească unul cu efect de bumerang.

„Guvernul meu va renegocia relaţia Marii Britanii cu Uniunea Europeană. O legislaţie preliminară va fi introdusă pentru organizarea, înainte de finalul anului 2017, a unui referendum privind apartenenţa la Uniunea Europeană”, anunța în Parlament Regina Elisabeta a II-a.

Au urmat momente de incertitudine şi un adevărat salt în necunoscut, din moment ce nimeni nu părea să ştie ce efecte va avea o eventuală părăsire a Uniunii Europene. Au apărut tensiuni între taberele pro şi contra referendum, fiecare cu argumentele sale.

„Voi susţine tabăra Leave, fiindcă îmi doresc un acord mai bun pentru oamenii din această ţară”, anunța primarul de atunci al Londrei, actualul premier Boris Johnson.

Asta, în ciuda avertismentului pe care îl dăduse George Osborne, ministrul finanţelor:
În afara Uniunii Europene, Marea Britanie va fi tot timpul mai săracă”.

Cred că m-am hotărât. Ieşirea din UE este alegerea corectă”, anunța unul dintre cei mai vehemenți promotori ai Brexit, Nigel Farage, pe atunci liderul UKIP.

Armele neconvenționale ale campaniei pro-Brexit

Ca în orice bătălie politică, şi în campania pentru referendum au fost folosite toate armele, inclusiv cele neconvenţionale. Vorbim de tehnici de manipulare sofisticate pe reţelele sociale, iar în prim-plan a fost firma de consultanţă Cambridge Analytica. Cel puțin, asta susţine omul care a demascat practicile obscure ale companiei.

„Cred că este absolut rezonabil să spunem că rezultatul referendumului ar fi fost altul dacă nu s-ar fi trişat”, a afirmat Christopher Wylie - fost angajat Cambridge Analytica.

Mai exact, o firmă canadiană din reţeaua Cambridge Analytica ar fi primit sume exorbitante din partea principalei organizaţii pro-Brexit, ca să desfăşoare campanii de influenţarea a electoratului. Plăţile s-ar fi făcut ilegal, pentru a ocoli legile electorale.

„Mesajele se concentrau pe subiecte precum dreptatea socială. Spre exemplu, unul dintre ele spunea că protecţionismul european dezavantajează fermierii africani”, a declarat Shahmir Sanni - fost voluntar Vote Leave.

Asaltaţi din toate părţile de susţinători ai celor două tabere, supuşi unui bombardament de informaţii mai mult sau mai puţin credibile, britanicii s-au trezit în zorii zilei de 23 iunie 2016 că trebuie să voteze. Au venit în număr mare la urne, iar ceea ce a urmat este deja istorie.

„Numărul total de voturi pentru tabăra Remain: 16.141.241. Numărul total de voturi pentru tabăra Leave: 17.410.742. Acest lucru înseamnă că Marea Britanie a votat pentru ieşirea din Uniunea Europeană”, anunța Jenny Watson, oficial al Birolui Electoral.

Editare web: Luana Păvălucă

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate