Scumpiri pentru consumatori, incertitudine pentru companii: Războiul comercial pornit de Trump își arată efectele

Redacția Digi Economic Data publicării:
economii
sursa: shutterstock.com/

Companii din diverse industrii majorează prețurile, își retrag estimările financiare și avertizează asupra unei incertitudini tot mai mari, pe măsură ce războiul comercial declanșat de președintele american Donald Trump începe să aibă efecte.

Mediul de business se confruntă acum cu costuri mai mari, perturbări în lanțurile de aprovizionare și temeri privind economia globală. 

Raportările financiare publicate joi arată că marile corporații au resimțit în primul trimestru un val de incertitudine, pe fondul schimbărilor constante de politică comercială din partea administrației Trump. Pe măsură ce sezonul raportărilor financiare intră în a doua săptămână, companiile calculează costurile și își stabilesc planuri pentru a limita impactul haosului global, scrie Reuters.

„Va trebui să folosim toate pârghiile pe care le avem la dispoziție pentru a atenua impactul tarifelor asupra structurii noastre de costuri”, a declarat Andre Schulten, director financiar al Procter & Gamble (P&G).

Producătorul Pampers va crește prețurile pentru a compensa noile costuri generate de războiul tarifar, iar gigantul PepsiCo, producătorul de echipamente medicale Thermo Fisher Scientific, dar și companii aeriene precum American Airlines și-au redus prognozele de profit sau și-au retras complet estimările pentru 2025.

În paralel, lideri ai unor companii precum Nestlé, Unilever și Chipotle au semnalat o scădere a încrederii consumatorilor din SUA.

Aproape 30 de companii la nivel mondial și-au retras sau redus previziunile financiare în ultimele două săptămâni, potrivit unei analize Reuters. Printre acestea se numără Masco, Delta Air Lines și Southwest Airlines.

Elon Musk, apropiat de Trump, a anunțat că Tesla va reevalua prognoza de creștere în următoarele trei luni, din cauza politicilor comerciale și a scăderii vânzărilor.

În aprilie, Trump a impus tarife de 145% asupra importurilor din China și alte tarife asupra oțelului, aluminiului și mașinilor, generând scăderi rapide pe bursele americane. Deși ulterior a suspendat majoritatea tarifelor până la 8 iulie, incertitudinile persistă.

Companii precum Hyundai au început deja să își reorganizeze producția pentru a evita tarifele, mutând parțial producția de vehicule Tucson din Mexic în SUA.

Mai mult, producătorii din industria farmaceutică au avertizat că tensiunile comerciale ar putea afecta inovația și accesul la medicamente.