Șef ANAF, în război cu contabilii: Mi-am permis luxul să fac dialog pe e-Factura. Dacă înjură, este problema dânșilor

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
Albert Furth, ANAF
Albert Fruth, şef birou, Elaborare Strategii şi Informatizare, Unitatea de Management al Informaţiei, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). Sursa: Inquam/Ovidiu Ganea

Albert Fruth, Șef Birou Elaborare Strategii și Informatizare, Unitatea de Management al Informației - ANAF, a confruntat direct contabilii care au cerut explicații despre e-Factura. Le spune că e normal atunci când dorești să furnizezi un serviciu suplimentar să-ți asumi că poate fi greu de efectuat acest serviciu suplimentar. I-a acuzat voalat că nu știu care sunt cotele TVA din România, dar o greșește chiar el pe cea standard în timpul discursului. De asemenea, a spus că lumea n-a înțeles că întreruperile sistemului sunt pentru că s-a modificat "filosofia din spate". Plasează responsabilitatea răspândirii veștii generalizării e-Factura către profesioniști. Mâine și poimâine sunt două webinarii pe temă.

"Este normal atunci când dorești să furnizezi un serviciu suplimentar să-ți asumi că poate fi greu de efectuat acest serviciu suplimentar. Nu este o alegere. Poate zona de consultanță să le spună cum funcționează categoriile de TVA, lucruri absolut esențiale în construcția unei facturi. Trebuia să știm [deja] că avem un procent de cotă TVA. Mai ales dacă eram plătitor de TVA. Care era acel procent de TVA pe care eu trebuia să-l aplic în factura clasică. Exact așa se și transferă în zona digital. Nu s-a inventat ceva nou. Există un nomenclator, e adevărat, care în perioada de adopție poate fi văzut ca o chestie suplimentară. Deși a existat, și scriam 19% cu pixul pe foaia de hârtie. Acum într-adevăr trebuie să aleg o categorie, nu un cod al categoriei, și un motiv. S-ar putea să descoperim că am pus procente care n-au nicio legătură cu cota aplicabilă României -  5%, 9%, 15% [19% - n.r.]. S-ar putea să găsim procente în factură cel puțin ciudate. Asta ar fi poate zona de consultanță pe care am putea-o da contabilului”, a spus Albert Fruth la Conferința Transformarea digitală fiscală a României - eFactura: Bilanțul primei luni de utilizare B2B organizată de către Digital Transformation Council.

SPV este spațiul companiei

"A doua chestiune. Spațiu Privat Virtual are un cuvânt cheie în el. Privat. Acel cuvânt nu este pus random, este să indice antreprenoriului că ăla este spațiul companiei. Nu este spațiul contabilului și, în principiu, faptul că lucrează în același spațiu atât antreprenorul cât și contabilul este datorat de adopția mai rapidă din partea firmelor de contabilitate sau a contabililor a instrumentului digital pentru transferul declarațiilor. Desigur că ne dorim să separăm această zonă de factură de zona de declarații, care este destinată contabilului și vom răspunde la solicitarea asta cu siguranță. De altfel, colegii mei au implementat un buton acum de autentificare e-Factura, care este separat total de autentificarea în SPV. Deci nu o să mai fie chiar atât de vizibilă intruziunea în spațiu privat pe zona de colectare de date", a spus Fruth.

Mi-am permis luxul să fac dialog

"Suntem prezenți și în zona de social media. Monitorizăm lucrurile și criticile. Dacă vorbim de comunicare, trebuie spus că noi am ieșit încă de la data când am primit decizia de autorizare a României să aplice sistemul general utilizat. În iulie am ieșit am făcut diverse comunicări, însă comunicările au fost către profesioniști și profesioniștii ar fi trebuit să dea mai departe această informație, că există posibilitatea să se generalizeze sistemul.  

Deocamdată suntem în etapa a doua adopție. Suntem foarte deschiși la ce înseamnă dialog. În webinarii am avut câte 650 de oameni în față. Nu este un lucru ușor să permiți dialogul direct neștiind cine intră și ce întreabă, dacă înjură sau nu înjură, este problema dânșilor. Mi-am permis luxul să fac dialogul ăsta pentru că am zis trebuie să audă toată lumea ce are omul de întrebat. Nu este normal să îmi scrie pe chat și eu să preiau câteva întrebări care îmi plac mie și la care aș putea răspunde. Practic dialogul a fost permanent asigurat. Că în decembrie am avut doua webinarii, în ianuarie am avut două webinarii. Sunt programate pe datele de 7 și 8 februarie alte două webinarii. Deci facem comunicare în mod alert. Încercăm să comunicăm, desigur, și cu mass-media", a spus Fruth.

O schimbare de filosofie

La întrebarea ce aduce diferit în viața mea de zi cu zi cu infrastructura nouă pe care ați făcut-o, Fruth a răspuns că “păi, la modul concret, răspunsurile după procesarea facturilor și semnătura electronică împreună cu xml-ul este întors mult mai rapid. Asta este unul dintre beneficii. Poate n-ați realizat că ea s-a modificat ca filosofie în spate, pentru că n-aveați cum. Doar ați știut că pe data de 28 de la ora x sistemul se oprește puțin. Tocmai în ideea de a traversa către un nou sistem. În condițiile în care nevoia de semnătură era mai mare decât schimbarea tuturor tehnologiilor. Pentru noi a fost clar că ne așteptăm la un volum mult mai mare de facturi. Dacă am traversat anul 2023 cu un vârf de 350.000 de facturi într o singură zi, anul 2024 se regăsește în perspectiva solicitării operaționale la 5 milioane de facturi pe zi. Suntem la 1 milion, așteptăm să vedem. Să atingem pragul de 5 milioane pe zi. Testele s-au făcut pentru 5 milioane de facturi, nu pentru un milion. Ne gândim că ar trebui să facem față", a spus Fruth.