COTAR: Plafonarea prețului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 nu poate fi implementată

Adam Gheorghe Data publicării: Data actualizării:
protest rca camioane
sursa: Inquam Photos / Octav Ganea

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) susține protestele agricultorilor și transportatorilor, dar vine cu o abordare pe care o consideră mai pragmatică.

COTAR reprezintă peste 100.000 de membri, majoritatea companii de transporturi de persoane la nivel urban, suburban, județean, interjudețean, precum și companii de transport de marfă, taximetrie, școli de șoferi, unități reparații auto, brokeri de asigurări și activitățile conexe ale acestora.

De pe această poziție de reprezentativitate, reprezentanții COTAR spun că, potrivit analizei lor, 70% dintre revendicările celor care protestează în aceste zile pot fi rezolvate într-un termen rezonabil. 

Totuși, COTAR are o serie de observații argumentate, unele chiar contrare față de cele de cele 7 capitole capitole de revendicări ale protestatarilor din agricultură și transporturi.

1. Plafonarea prețului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 nu poate fi implementată, deoarece acel tarif este nesustenabil și insuficient pentru adespăgubi daunele produse din accidente.

Argument COTAR: City Insurance a vândut polițe RCA la acel nivel de preț și a dat faliment, producând pagube uriașe pe această piață.

De asemenea, plafonarea pe termen lung a unui preț contravine legislației europene. Conform COTAR, se poate lua ca reper tariful RCA de referință, care este unul sustenabil.

În cazul transportatorilor, tariful de referință publicat în luna decembrie 2023, valabil timp de 6 luni, este de 8.609 lei. Tariful nu a fost calculat nici de COTAR, nici de ASF și nici de o companie de asigurări, ci de o firmă de consultanță din rândul „Big 4” (PricewaterhouseCoopers, Deloitte, KPMG, Ernst&Young).

În legătură cu propunerile de suspendare a poliței RCA, COTAR consideră că propunerea este 100% realizabilă, pe modelul din Germania sau Italia: cu un simplu e-mail și o declarație pe proprie răspundere care se transmite cu câteva zile înaintea suspendării poliței RCA către compania de asigurări care a emis respectiva poliță RCA și către Poliție.

2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei, prin optimizarea controlului la frontiere, inclusiv prin măsuri logistice, cum ar fi mutatea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau lărgirea în vama a spațiului de control.

3. Echitate fiscală și creșterea beneficiilor fiscale neimpozabile pentru angajații din transporturi. COTAR consideră că alocația neimpozabilă la nivelul de 230 lei/zi, deși pertinentă, nu poate fi susținută integral, ținând cont de modul în care a fost costruit bugetul de stat pentru anul 2024. La fel se pune problema și în ceea ce privește creșterea valorii zilnice pentru masa angajaților delegați.

4. Reglementarea unui mediu de concurență loială în transporturi. Din păcate, toate măsurile propuse în acest sens de către transportatorii care au negociat cu Guvernul sunt imposibil de implementat. România este membră UE, are obligația respectării regulamentelor și legislației europene, iar revendicarea nu poate fi implementată, neexistând un cadru juridic european care să permită adoptarea unor astfel de măsuri.

5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil este o măsură foarte utilă și necesară în transportul rutier și ar putea fi implementată într-un termen rezonabil o subvenție pe litrul de combustibil, dar COTAR atrage atenția că România are cea mai mică acciză la carburant, la nivel european.

6. Aplicarea Ro-Etransport doar la mărfurile cu risc fiscal ridicat. Aplicarea acestui sistem poate fi implementată doar în măsura în care cadrul juridic european permite aceste excepții. Este o măsură utilă pentru transportatori și care nu generează costuri din partea bugetului de stat.

7. Controlul strict al camioanelor pe teritoriul României. COTAR susține aplicarea unui tratament nediscriminator în relația cu orice operator economic, indiferent de naționalitatea acestui operator. Dacă un transportator circulă în suprasarcină, nu respectă timpii de condus, etc., trebuie să se supună consecințelor legale.